شناسه پست: 1769
بازدید: 14

متریال بخش بی بدیل و غیر قابل انکار برای استفاده از برنامه های طراحی سه بعدی است.مگه میشه بدون متریال رندرهای واقع گرایانه از پروژه های معماری داخلی و خارجی ، مدل های سه بعدی قابل فروش در وب سایت های معتبر خارجی ، خلق جلوه های ویزه و … تهیه کرد.بدون متریال تشخیص ویژگی های منحصر بفرد مواد جهان پیرامون ناممکن است. مدل سه بعدی در حکم کالبد و متریال به مثابه روح آن است.اگر میخواهید بدانید که متریال چیست؟ و فرق آن با مپ و تکستچر در چیست تا انتهای ایم مقاله را خوب خوب مطالعه کنید.

 

با ساخت متریال است که می توانید رنگ و لعاب به یک پروژه و یا یک مدل ببخشید.با متریال های منحصر بفرد است که قادر خواهید بود خواصی مانند انکسار نور ، بازتاب نور ، خشونت سطح مواد ، ماتی و براقی و هر چیز دیگری را برای مدل های ترسیمی در تری دی مکس سبیه سازی کرد.

 

متریال چیست ؟!

متریال به ویژگی های عمومی و منحصر بفرد فیزیکی و شیمیایی تمامی موضوعات پیرامون ما اطلاق می شود که موضوعات مختلف بر اساس آنها از یکدیگر تفکیک می شوند.متریال طلا ویژگی هایی دارد که در مختصات متریال چوب نمی توان یافت.متریال آب چیزی غیر از متریال برف است و به همین صورت ویژگی های ظاهری مواد سبب تفکیک آنها از یکدیگر می شود.

ساخت انواع متریال شیشه در ویری

فرق متریال با تکستچر چیست؟

تکستچر تنها به جنبه ظاهری یک موضوع اشاره دارد که در شرایط مختلف ثابت است و کمتر دچار تغییر می شود اما متریال ویژگیهایی است که متغیر بوده و در شرایط مختلف حالات متفاوتی بخود میگیرد.تکسچر یک عکس می باشد که شما آن را روی آبجکت ها کپی می نمایید. اما برای متریال ها، شما می توانید میزان خواص فیزیکی آن را تعریف نمایید. به طور مثال برای استفاده از گیاهان می توانید میزان سر سبزی آنها را تغییر دهید.بازتاب نور بر روی الیاف آن توسط متریال اختصاصی آن سنجیده می شود.

بعنوان مثال در متریالهای شیشه می توانید مشخص کنید که، شیشه چه میزان نوری را بازتاب کند. استفاده از تکسچر صرفا یک عکس است که، شما آن را روی آبجکت مورد نظرتان می اندازید. اما اگر به جای آن عکس از متریالهای مشابه استفاده نمایید. می توانید بازتاب نور و فرو رفتگی و یا برجستگی روی اجسام را نیز نمایان کنید. به طور کلی استفاده از متریالها آبجکت ها را واقعی تر و طبیعی تر نشان می دهد. استفاده از تکسچر ها مانند یک نقاشی فقط طرحی را به کار شما اضافه می نماید. به طور کلی بهتر است اینگونه بیان شود که تکسچر جزئی از متریال محسوب می شود.

 

 

 

اهمیت متریالسازی در طراحی سه بعدی

اهمیت متریالسازی در طراحی سه بعدی تا جایی است که تفاوت و تمایز میان طراحان حرفه ای و آماتور توسط آن سنجیده می شود.برای طراحان آماتور فرقی میان تکستچر و متریال وجود ندارد و تفاوت مدل ها تنها از طریق مپینگ آن مشخص می شود.اما آرتیست های حرفه ای از متریال های واقع گرایانه و متناسب با ویژگی های فیزیکی اشیاء در جهان واقع بهره می برند و کیفیت رندر های آین دسته از طراحان سه بعدی تا جایی است که نمی توان بین اثر هنری آنان و تصاویر جهان واقعی تفاوتی پیدا کرد.

 

متریال در ارائه رندرهای واقعی چقدر نقش دارد؟

اگر بخواهیم به میزان اثرگذاری تمامی مراحل طراحی سه بعدی (مدلینگ ، نورپردازی ، کادربندی دوربین ، متریالسازی و رندرینگ) در ارائه رندرهای واقع گرایانه اولویت دهیم(هر چند تمامی این مراحل از اهمیت بالایی برخودار هستند) متریالسازی بالاترین نقش را در تهیه رندر های رئال و با کیفیت دارد.بدون رعایت اصول حرفه ای متریالسازی نمی توان به آثار هنری روح بخشید.

 

متریال آماده چیست؟

متریال های آماده پریست های از قبل طراحی شده ای هستند که توسط مدلسازان حرفه ای ساخته شده که به انها شیدر نیز گفته می شود.شما می توانید متریال های اماده را تهیه کنید و روی برنامه تری دی مکس یا ویری خود نصب کنید و بدون هیچ تلاشی برای ساخت متریال های حرفه ای  آبجکت ها و پروژه های خود را با متریال های با کیفیت رندر کنید.

استفاده از متریال های آماده را توصیه می کنید؟

خیر.به هیچ وجه استفاده از متریال های آماده در برنامه های سه بعدی ساز توصیه نمی شود.هر چند استفاده از متریال های آماده سرعت شما در اتمام پروژه ها را بشدت افزایش می دهد اما در عین حال سبب می شود که هیچگاه مسیر حرفه ای شدن در این زمینه هنری را طی نکنید و همواره در سطح آماتور باقی بمانید.

استفاده از متریال آماده مانع رشد و پیشرفت شما است و تنها در در پروژه های کوچک یاری رسان شماست.پروژه هایی که در ازای انجام آنها تنها یکبار اجرت میگیرید ، درآمد فعال است و برای کسب درآمد غیر فعال باید به سمت مهارت هایی نظیر ساخت مدل های حرفه ای و عرضه آنها در سایت های بین المللی فروش آبجکت سه بعدی بشتابید.برای فعالیت در این عرصه علاوه بر مهارت های مدلینگ می بایست در مهار تهایی نظیر تکستچرینگ و متریالسازی نیز در سطح حرفه ای های جهان ظاهر شوید.

تصویر سازی یکی دیگر از زمینه های درآمدی است که بدون تسلط بر فرآیند متریالسازی حرفه ای نمی توانید در آنها عرض اندام کنید.برای خلق تکستچر های منحصر بفرد که تنها بر روی یک مدل کاربرد دارد و ساخت آنها نیاز به مهارت های ویژه برای کار با unwrap در تری دی مکس دارد حتماً می بایست دوره های حرفه ای آن را طی کنید.

 

بهترین نرم افزار برای ساخت متریال چیست؟

بدون شک پلاگین v ray یکی از قدیمی ترین و پیشرفته ترین موتور های ساخت و رندر متریال های حرفه است که تقریباً ورژن های مختلف آن برای تمامی برنامه های طراحی سه بعدی تهیه و تولید شده است.

سایر مطالب سایت

نحوه کار با ابزار جابجایی (MOVE) در فتوشاپ

نحوه کار با ابزار جابجایی (MOVE) در فتوشاپ

  ابزار move tool اولین آیکون در جعبه ابزار سمت چب فتوشاپ می باشد. این ابزار جهت جا به جایی تصاویر و ناحیه های انتخاب شده مورد استفاده قرار می گیرد. کلید میانبر: V نکته: با نگه داشتن کلید [...]

طراحی کابینت ممبران (کابینت کلاسیک) چگونه است؟

طراحی کابینت ممبران (کابینت کلاسیک) چگونه است؟

طراحی کابینت ممبران یکی از جذابترین حوزه های گرافیک سه بعدی ست که با طراحی کابینت مدرن تفاوت های اساسی دارد و نیاز به سطح مهارتی بسیار بالاتری در مدلینگ آن است.استفاده از ابزارهای زیبا و پر پیچ و [...]

طراحی سه بعدی کابینت آشپزخانه در تری دی مکس

طراحی سه بعدی کابینت آشپزخانه در تری دی مکس

طراحی سه بعدی کابینت آشپزخانه طراحی سه بعدی کابینت آشپزخانه در تری دی مکس در عین اینکه یک تخصص پولساز است می تواند یک تفریح فوق العاده و جذاب برای گزران اوقات فراغت هر کسی باشد.با توجه به زقابتی [...]

ابزار quick selection tool در فتوشاپ

ابزار quick selection tool در فتوشاپ

  در این پست از سری آموزش های رایگان مکس آموز به آموزش quick selection tool می پردازیم و به تمامی تنظیمات و جزئیات این ابزار قدرتمند در فتوشاپ اشاره کامل خواهیم کرد به گونه ای که پس از دیدن [...]

آموزش مدلسازی پرده در تری دی مکس

آموزش مدلسازی پرده در تری دی مکس

  آموزش مدلسازی پرده در تری دی مکس در ادامه سلسله آموزش های رایگان تری دی مکس این بار به آموزش ساخت پرده در تری دی مکس خواهیم پرداخت.یکی از بهترین مادیفایر ها در ساخت پرده در تری دی مکس [...]