فراگیری تنظیمات رندر وی ری برای تری دی مکس کاران از مراحل آموزش اولیه تا سطوح حرفه ای ، همواره یکی از ملزومات آنان است.تفاوت یک آرتیست حرفه ای با آماتور در قدرت تسلط آنان بر بخش های کلیدی کار با تری دی مکس و وی ری از جمله تنظیمات رندر وی ری مشخص می شود.در این مقاله نسبتاً طولانی به آموزش تنظیمات وی ری در تری دی مکس از اصلی ترین منبع آن(سایت رسمی وی ری) می پردازیم و قدم به قدم پیش خواهیم رفت.این صفحه جزئیات تنظیمات رندر مورد استفاده برای تنظیم رندر V-Ray را ارائه می دهد.
پنجره 3ds Max Render Setup میزبان بسیاری از تنظیمات V-Ray برای V-Ray و V-Ray GPU است. انتخاب موتور گرافیکی V-Ray تنظیمات موجود را تغییر می دهد. برای اطلاعات بیشتر در مورد تنظیمات رندر GPU V-Ray، پیوند را دنبال کنید.برگه Common در تنظیمات رندر تری دی مکس فاقد تنظیمات سفارشی یا منحصر به فرد V-Ray است.به همین دلیل بحث در باره برگه Common را به یک مقاله مجزا موکول می کنیم.
آموزش تنظیمات رندر وی ری در تری دی مکس بصورت گام به گام
ابتدا دکمه Render Setup و سپس Renderer را روی V-Ray تنظیم کنید.

انتخاب رندر V-Ray
برای استفاده از V-Ray، ابتدا باید یکی از رندرهای آن را به عنوان رندر فعلی خود انتخاب کنید.
- پنجره Render Setup را از مسیر Main Toolbar > Render Setup را باز کنید.
- در بالای پنجره Render Setup، گزینه Production Rendering Mode را به عنوان هدف انتخاب کنید.
- برای Renderer گزینه V-Ray را انتخاب کنید.
تب های تنظیمات رندر
پارامترهای V-Ray در زیر چندین تب در پنجره Render Setup قرار دارند. علاوه بر این، هر برگه به چندین نسخه تقسیم می شود.

در V-Ray، دو ابزاری که بیشترین تاثیر را بر تعادل کیفیت رندر در مقابل سرعت دارند، image sampler (زیر تب V-Ray) و موتور(های) GI (زیر برگه GI) هستند. یادگیری اصول اولیه نحوه عملکرد این دو ویژگی، توانایی شما را در تنظیم بهینه تنظیمات رندر در V-Ray و به حداکثر رساندن کیفیت تصویر در حالی که زمان رندر را به حداقل میرساند، بسیار افزایش میدهد. برای توضیحات در مورد نحوه عملکرد این ویژگی ها به صفحات پیوند داده شده مراجعه کنید.
تنظیمات تب V-Ray در پنجره رندر ستاپ
تب V-Ray نمونهگر تصویر را کنترل میکند و شامل پارامترهای قابل تنظیم برای دوربین، محیط، تنظیمات VFB است. تب V-Ray در پنجره Render Setup موجود است.
مسیر رابط کاربری: ||پنجره راه اندازی رندر V-Ray|| > تب V-Ray (رندرر روی V-Ray تنظیم شده است)
تب در تنظیمات رندر ستاب دارای رلآوت های نسبتاَ زیادی است که در ادامه به سراغ تک تک آنها خواهیم رفت و با تک تک عناصر و تنظیمات آن به شکل اصولی واستاندارد آشنا خواهیم شد.
1- تنظیمات Frame Buffer در پنجره رندر ستاپ
تنظیمات موجود در بافر فریم، جنبه های مختلف بافر قاب V-Ray را کنترل می کند، یک پنجره نمایش برای رندرهای بهینه شده برای V-Ray.
هنگام رندر در 3ds Max بدون V-Ray، رندرها در فریم بافر 3ds Max ظاهر می شوند. V-Ray Frame Buffer به طور مشابه کار می کند زیرا تصویر رندر شده را در هنگام تولید نمایش می دهد و همچنین ابزارهای اضافی مخصوص V-Ray را ارائه می دهد.
به دلایل فنی، فریم بافر اصلی 3ds Max همچنان در زمان رندر ایجاد می شود، حتی اگر در بافر قاب V-Ray رندر شود. با این حال، هنگامی که V-Ray Frame Buffer فعال است، V-Ray هیچ داده ای را به فریم بافر 3ds Max ارائه نمی کند. برای حفظ مصرف حافظه هنگام استفاده از V-Ray Frame Buffer، تنظیمات زیر توصیه می شود:
- در قسمت Common tab Output Size در پنجره Render Setup، Width و Height را روی مقادیر کم مانند 100 تنظیم کنید.
- در قسمت Common tab Render Output گزینه Rendered Frame Window را غیرفعال کنید.
- در نسخه V-Ray Frame Buffer (توضیح داده شده در این صفحه)، دریافت وضوح از MAX را غیرفعال کنید و مقادیر Width و Height مورد نظر را به همراه هر اطلاعات مورد نیاز دیگری مانند جنبه تصویر وارد کنید.
مولفه های تنظیمات فریم بافر
- Enable built-in frame buffer: استفاده از فریم بافر داخلی وی ری را فعال می کند. هنگامی که غیرفعال است، رندرها در بافر فریم 3ds Max ظاهر می شوند.
- Memory frame buffer : یک بافر قاب V-Ray ایجاد می کند و از آن برای ذخیره داده های رنگی استفاده می کند که می توانید در حین رندرینگ و پس از آن مشاهده کنید. اگر میخواهید رزولوشنهای بسیار بالایی را رندر کنید که در حافظه جا نمیشوند یا ممکن است مقدار زیادی از RAM شما را بخورد و اجازه ندهد صحنه به درستی رندر شود، میتوانید این ویژگی را خاموش کنید و فقط از تصویر خام Render to V-Ray استفاده کنید.
- Show last VFB: این گزینه آخرین رندر گرفته شده در فریم بافر را مجددا به حالت نمایش در می آورد. همین امر را می توان با متد ()showLastVFB() MaxScript رندر V-Ray نیز به دست آورد.
- Reset VFB position: این گزینه V-Ray VFB را در صورتی که موقعیت آن قبلاً تغییر کرده باشد به محل اصلی خود برمیگرداند.
- Get resolution from 3ds Max: باعث می شود V-Ray VFB وضوح خود را از تنظیمات رندر معمولی 3ds Max بگیرد.
- Image aspect: وقتی دریافت رزولوشن از Max غیرفعال است، جنبه تصویر را برای تصویر رندر شده در VFB مشخص می کند.
- Pixel aspect: زمانی که دریافت وضوح از Max غیرفعال است، جنبه پیکسلی تصویر رندر شده را در بافر قاب V-Ray مشخص می کند.
- Width : عرض تصویر را زمانی که دریافت وضوح از Max غیرفعال است، مشخص می کند.
- Height: ارتفاع تصویر را زمانی که دریافت رزولوشن از Max غیرفعال است، مشخص می کند.
- Swap: مقادیر پارامترهای Height و Width را تعویض می کند.
- Preset: هنگامی که دریافت رزولوشن از 3ds Max غیرفعال است، رزولوشن V-Ray VFB را از لیستی از پیش تنظیمهای وضوح انتخاب میکند.
- V-Ray raw image file: هنگامی که فعال باشد، V-Ray مستقیماً داده های تصویر خام را هنگام رندر کردن روی دیسک می نویسد. هیچ داده ای را در RAM ذخیره نمی کند، بنابراین این ویژگی هنگام ارائه وضوح های بزرگ برای حفظ حافظه با بافر فریم حافظه غیرفعال بسیار مفید است. برای دیدن آنچه در حال رندر است، تنظیمات Generate preview را روشن کنید. برای اطلاعات بیشتر به بخش Save V-Ray Image File مراجعه کنید.
- نکته مهم: اگر از Progressive Image Sampler استفاده می کنید، تصویر در حین رندر در حافظه نگهداری می شود. شما باید به صورت دستی رندر را متوقف کنید، یا یک محدودیت تعیین کنید و منتظر بمانید تا رندر کامل شود قبل از اینکه vrimg. ذخیره شود.
- Generate preview: یک پیش نمایش کوچک از آنچه ارائه می شود ایجاد می کند. اگر از بافر قاب حافظه V-Ray برای حفظ حافظه استفاده نمیکنید (یعنی بافر رندر به قاب حافظه غیرفعال است)، میتوانید از این ویژگی برای مشاهده تصویر کوچکی از آنچه در واقع رندر میشود استفاده کنید و در صورت وجود چیزی، رندر را متوقف کنید. که اشتباه به نظر می رسد
- Separate render channels: کانال ها را از VFB در فایل های جداگانه ذخیره می کند. از دکمه Browse… برای مشخص کردن فایل استفاده کنید. این گزینه فقط هنگام رندر کردن در فریم بافر حافظه موجود است. اگر رندر فقط روی یک فایل تصویر خام انجام شود، پس از اتمام رندر، کانال های رندر را می توان از آن فایل استخراج کرد. اگر عنصر رندر VRayDenoiser فعال باشد، کانال RGB با متن origRGB که به نام فایل ضمیمه شده است ذخیره می شود و کانال effectResult دارای متن RGB_color است.
- Separate folders: هر عنصر رندر را بر اساس نام آن در یک پوشه جداگانه ذخیره می کند.
- Expand # to frame number : (به طور پیش فرض فعال است) آن را غیرفعال کنید تا V-Ray از جایگزینی نماد # با شماره فریم برای کانال های رندر جداگانه جلوگیری کند.
- Save RGB و Save Alpha: ذخیره کانال های RGB و Alpha را به ترتیب غیرفعال می کند. اگر فقط می خواهید کانال های رندر دیگری ایجاد کنید، این می تواند مفید باشد. توجه داشته باشید که V-Ray همچنان کانال های RGB و Alpha را تولید می کند. با این حال، آنها ذخیره نمی شوند.
- Save VFB color corrections to render elements : وقتی فعال باشد، تصحیح رنگ VFB را برای رندر کردن عناصر ذخیره می کند.
- Resumable rendering: اگر یک فایل قابل ازسرگیری برای فریم فعلی وجود داشته باشد، رندر از آن از سر گرفته می شود. در غیر این صورت، یک رندر جدید شروع می شود و فایل های قابل ازسرگیری ذخیره می شوند. اگر رندر از قبل کامل شده باشد، فریم حذف می شود و فریم بعدی (در صورت وجود) شروع می شود.
- Autosave Interval (min): فاصله زمانی را بر حسب دقیقه برای ذخیره فایل های قابل ازسرگیری در حین رندر مشخص می کند. این استفاده فقط برای نمونه گیری پیش رونده اعمال می شود. رندرهای سطل در هر سطل تکمیل شده ذخیره می شوند. مقدار 0 ذخیره خودکار را در حین رندر غیرفعال می کند و فایل های قابل ازسرگیری فقط در پایان رندر ذخیره می شوند.
- Delete resumable data from completed frames : وقتی فعال باشد، اگر فریم با موفقیت تکمیل شود، فایل قابل ازسرگیری بهطور خودکار حذف میشود. این برای فایلهای vrimg. یا vrprog. بیشتر اعمال میشود، وقتی فایل تصویر خروجی vrimg. باشد اعمال نمیشود.
2- تنظیمات Global Switches در پنجره رندر ستاپ
- Displacement: فعال یا غیر فعال بودن این گزینه تاثیر مستقیمی بر متریال های در صحنه دارد که از کانال Displace در آنها استفاده شده است.غیر فعال بودن آن به این معنی است که اگر از عنصر
- Displace در متریالی استفاده شده باشد در صحنه رندر نخواهد شد.
- Lights : چراغ ها را در سطح جهانی فعال یا غیرفعال می کند. توجه داشته باشید که اگر این گزینه را غیرفعال کنید، V-Ray از چراغ های پیش فرض استفاده می کند، مگر اینکه Default lights روی Off تنظیم شده باشد.
- Hidden lights: استفاده از چراغ های مخفی را فعال یا غیرفعال می کند. در صورت فعال بودن، نورها صرف نظر از پنهان بودن یا نبودن آنها رندر می شوند. در صورت غیرفعال بودن، هر نوری که به هر دلیلی (به طور صریح یا بر حسب نوع) پنهان باشد در رندر گنجانده نمی شود.
- Override depth: حد جهانی به عمق بازتاب/شکست. هنگامی که غیرفعال است، عمق به صورت محلی توسط مواد و نقشه ها کنترل می شود. وقتی فعال باشد، همه مواد و نقشه ها از عمق مشخص شده استفاده می کنند.
- Override mtl:فعال کردن چک باکس Override mtl مواد صحنه را هنگام رندر لغو می کند. همه اشیاء با متریال خاکستری یکسانی رندر می شوند که برای رندر های تست بسیار کاربرد دارد و در تنظیمات آن می توان متریال یا متریال هایی از آن را استثناء کرد.برای مشاهده مثال عینی پست ” آموزش نورپردازی داخلی تری دی مکس ” را حتما ببینید.
- Preserve original: تمام پارامترهای انتخاب شده VRayMtl (های) را در صحنه نگه می دارد، در حالی که همه چیزهای دیگر را نادیده می گیرد.
- Ignore VRayLightMtl: این گزینه VRayLightMtl (های) را در صحنه دست نخورده نگه می دارد.
- ax transp. levels :عمقی که اجسام شفاف در آن ردیابی می شوند.
- Override exclude: کادر گفتگوی 3ds Max Include/Exclude را برای انتخاب اشیایی که باید با مواد نادیده گرفته شوند نمایش می دهد.
ادامه دارد …
منبع مقاله: سایت رسمی وی ری