آشنایی با بلوک های 3ds Max
3ds Max نرم افزاری است که روی طراحی مدل های سه بعدی کار می کند و محبوب ترین برنامه طراحی سه بعدی در بین متخصصان گرافیک مدل سازی سه بعدی است. ما می توانیم انواع مدل های سه بعدی از پیش طراحی شده را در این نرم افزار وارد کنیم تا کارمان آسان شود. بلوکها انواع مختلفی از مدلهای سه بعدی هستند که میتوانید از اینترنت دانلود کرده و سپس برای صرفهجویی در وقت خود، آنها را در پروژهی خود نرمافزار 3ds Max وارد کنید. در اینجا در این مقاله، نحوه دانلود بلوک های مدل های سه بعدی را از اینترنت و نحوه وارد کردن آنها به نرم افزار 3ds max با کل دارایی خود( متریال ، تکستچر و …) خواهیم دید. بنابراین اجازه دهید Block در 3ds Max را با یک مثال درک کنیم و همچنین برخی از پارامترها را برای وارد کردن صحیح آن مدل تجزیه و تحلیل کنیم.
چگونه از بلوک ها در 3ds Max استفاده کنیم؟
استفاده از Blocks در نرم افزار 3ds Max کار چندان سختی نیست. می توانیم آن را در چند مرحله ساده بدون هیچ مشکلی انجام دهیم. اجازه دهید ابتدا یک مدل را از اینترنت دانلود کنیم که می توانیم آن را بلوک بنامیم.
مرحله 1: «3ds Max Table file» را در کادر جستجوی Goggle جستجو میکنم و با این وبسایت میروم. در اینجا ما تعداد لیست های مبلمان موجود را داریم که می توانید یکی از آنها را انتخاب کنید.
مرحله 2: پس از کلیک بر روی هر مدل، این نوع صفحه برای دانلود آن مدل باز می شود. بر روی دکمه دانلود کلیک کنید، تا چند ثانیه دیگر دانلود شما شروع می شود.
مرحله 3: پس از انجام این کار، یک فایل فشرده از بلوک انتخابی شما دانلود خواهد شد. این فایل زیپ را اکسترکت کنید تا تمام پوشه این فایل دانلود شده را دریافت کنید.
مرحله 4: اکنون نرم افزار 3ds max را باز کنید و به منوی «file » نوار منو که در بالای صفحه کار است بروید. یک لیست کشویی باز خواهد شد. به گزینه Import این لیست بروید. در اینجا در گزینه Import دو روش برای وارد کردن هر فایلی داریم که اولی Import و دومی Merge است. اگر گزینه import را انتخاب کنید، تمام فایل های وارد شده قبلی در پروژه شما با یک فایل وارداتی جدید جایگزین می شود و اگر گزینه Merge را انتخاب کنید، فایل وارد شده جدید بدون آسیب رساندن به آنها با فایل قبلی ادغام می شود.
مرحله 5: بنابراین برای وارد کردن فایل بلوک خود در اینجا، روی فایل وارد شده کلیک می کنم.
مرحله 6: کادر Merge باز خواهد شد. حالا پوشه ای را که فایل مدل دانلود شده خود را در آن ذخیره کرده اید باز کنید، فایل مدل را از آن پوشه انتخاب کنید و سپس بر روی دکمه Open کادر گفتگو کلیک کنید.
مرحله ۷: پس از کلیک بر روی دکمه باز کردن، یک کادر پیام برای تأیید اینکه میخواهید این فایل را ادغام کنید باز میشود. روی دکمه Yes اون کادر کلیک کنید و مدل شما به این صورت وارد این نرم افزار میشه.
مرحله 8: اگر مدل وارد شده در مقیاس بسیار بزرگ است، آن را بر اساس اندازه ای که برای کار پروژه خود می خواهید تنظیم کنید. برای مقیاس بندی به ابزار مقیاس پنل ابزار که در بالای صفحه کار این نرم افزار قرار دارد می رود.
مرحله 9: اکنون روی گیزمو کنترل کننده مدل خود کلیک کنید و اندازه مدل را مطابق با خودتان کاهش دهید.
مرحله 10: اندازه را از روی دستههای فلش جهت کم نکنید. در غیر این صورت، اندازه مدل تنها از یک جهت کاهش می یابد. به عنوان مثال، اگر من روی دسته فلش Z کلیک کنم و اندازه را از فلش Z کم کنم، اندازه مدل فقط از جهت Z کاهش می یابد که شکل مدل ما را تغییر می دهد.
مرحله ۱۱: اکنون میبینید که این مدل با مدلی که از اینترنت دانلود کردهایم نیست، زیرا بافت صندلی راحتی وجود ندارد. از دست رفته است زیرا فایل بافت در طول ادغام به درستی وارد نشده است.
نحوه انتقال متریال تری دی مکس
مرحله ۱۲: برای افزودن آن فایلها، به دکمه تنظیم رندر این نرمافزار در بالای پانل مشترک و در سمت راست بالای این نرمافزار بروید. پس از کلیک بر روی این دکمه، کادر تنظیمات Render باز می شود. روی دکمه Render این کادر کلیک کنید و با کلیک بر روی آن کادر محاوره ای Missing Map Files برای افزودن فایل های از دست رفته باز می شود.
مرحله 13: اکنون برای باز کردن کادر فایل مسیر، روی دکمه Browse این کادر گفتگو کلیک کنید.
مرحله 14: پس از کلیک بر روی دکمه Browse در این کادر گفتگو. با افزودن کادر مسیر فایل با نام «Configure External File Paths» باز خواهد شد. روی دکمه افزودن این کادر محاوره ای کلیک کنید.
مرحله 15: پس از کلیک بر روی دکمه افزودن در این کادر محاورهای، کادر محاورهای جدیدی باز میشود که به نام «Choose New External Files Path» نامیده میشود. پوشه ای را که فایل دانلود شده یک مدل را در آن ذخیره کرده اید باز کنید و از آنجا فایل بافت را انتخاب کنید. پس از انتخاب فایل بافت، روی دکمه Use Path در کادر محاوره ای جدید کلیک کنید.
مرحله ۱۶: مسیر فایل بافت در کادر «Configure External File Paths» اضافه میشود. اکنون روی دکمه Ok این کادر محاوره ای کلیک کنید تا مسیر بافت آن بلوک یا مدل را به بلوک اختصاص دهید.
مرحله 17: وقتی روی دکمه Ok آن کادر کلیک میکنید، به صفحه کادر گفتگوی Missing Map Files باز میگردید. اکنون روی دکمه Continue در کادر محاوره ای Missing Map Files کلیک کنید.
مرحله 18: اکنون، میتوانید بافت و سایر داراییهای مدل خود را در کادر رندر ببینید، که همان بلوک دانلود شده ما است.
به این ترتیب میتوانید از هر نوع بلوک مانند مدلهای مبلمان، مدل درخت، مدل خودرو ، پرسناژ های انسانی و بسیاری از انواع مدلهای دیگر در نرمافزار 3ds max با انجام همین مراحل استفاده کنید و از آنها برای صرفهجویی در وقت خود استفاده کنید.
نتیجه
اکنون، پس از مرور این مقاله، میتوانید بفهمید که «بلاکها در زمینه نرمافزار 3ds max چیست و چگونه میتوانید از بلوکها در پروژههای خود از 3ds max برای گرفتن بهترین نتیجه در کار خود استفاده کنید». شما می توانید از بیش از یک مدل در یک کار پروژه استفاده کنید و آنها را بر اساس نیاز خود مدیریت کنید.
این راهنمای چگونگی استفاده از آبجکت های آماده در تری دی مکس است. در اینجا ما در مورد مقدمه نحوه استفاده از بلوک ها در 3ds max به صورت گام به گام صحبت کردیم.