Featured Video Play Icon
شناسه پست: 574
بازدید: 290

مقدمه‌ای بر رندر در 3ds Max

تری دی مکس یک نرم افزار حرفه ای طراحی کامپیوتری سه بعدی است که در ساخت انیمیشن های سه بعدی، بازی ها، مدل ها، تصاویر و … استفاده می شود و نقش عمده ای در کار توسعه دهندگان بازی های ویدئویی، استودیوهای فیلم و تلویزیون ایفا می کند. رندر بخش بسیار مهمی از مدل سازی 3D max است.

رندر گرفتن یعنی چه؟

در رندر، با تنظیم برخی از پارامترهای گزینه رندر، اثر طبیعی نور، انعکاس، بازتاب و برخی اثرات عمده دیگر را بر روی مدل خود مشاهده می کنیم. رندر تصویری زنده از هر مدلی پس از طراحی ارائه می دهد.

قبل از شروع هر کاری در 3D max، واحد را مطابق با نیاز خود تنظیم می کنیم.

 

چگونه واحدها را در 3ds Max تنظیم کنیم؟

مراحل زیر برای تنظیم واحدها در 3ds max آمده است:

مرحله 1: اول از همه، ما واحدها را بر اساس نیازهای خود تنظیم می کنیم. برای تنظیم واحدها، به دکمه سفارشی سازی در گوشه بالا بروید.

customize botton (Rendering in 3ds Max)

مرحله ۲: و روی گزینه Units Setup کلیک کنید.

setup option (Rendering in 3ds Max)

مرحله 3: کادر محاوره‌ای باز می‌شود؛ دو گزینه برای تنظیم دستگاه وجود دارد.

unit dailog box (Rendering in 3ds Max)

مرحله ۴: متریک برای تنظیم واحد بر اساس زیر مجموعه های نظیر میلیمتر ، سانتی متر ، متر و کیلومتر کاربرد دارد که مطابق تصویر زیر می توانید واحد مورد نظر خود را انتخاب کنید.برای درک بهتر واحد را روی متر تنظیم نمایید.

metric setup (Rendering in 3ds Max)

مرحله 5: گزینه us standard استاندارد ایالات متحده برای تنظیم واحدها در فوت و اینچ است.

us standard (Rendering in 3ds Max)

مرحله 6: ما در اینجا یک گزینه مرحله واحد سیستم داریم. ما معمولا واحد آن را بر حسب اینچ می گیریم زیرا وقتی هر مدل دیگری را وارد یا پروژه می کنیم، تغییری در واحد مدل وارداتی ایجاد نمی شود. اکنون Ok را فشار دهید تا دستگاه تنظیم شود.

system unit set (Rendering in 3ds Max)


آموزش تنظیمات رندر در تری دی مکس

در زیر مراحلی وجود دارد که گزینه تنظیم رندر را نشان می دهد:

ما در اینجا در ناحیه کاری خود چهار درگاه دید داریم که عبارتند از نمای بالا، نمای جلو، نمای چپ و نمای پرسپکتیو. ما می‌توانیم شیء خود را در هر زمانی از کار خود در هر یک از آنها ترسیم کنیم، و آن شی در تمام viewport نمایش داده می‌شود.

viewports (Rendering in 3ds Max)


 آموزش رندرینگ را به صورت گام به گام

مرحله 1: ابتدا یک شکل قوری را از گزینه create رسم می کنیم، شما می توانید هر شکلی را برای یادگیری خود بکشید و بعد از کشیدن، افکت رندر را روی آن خواهیم دید. صفحه ای برای ساختن سطح بازتابنده قوری می کشیم و تاثیر رندر را هم روی صفحه و هم روی قوری می بینیم.

common panel (Rendering in 3ds Max)

  • روی Create Tab کلیک کنید.

create tab option (Rendering in 3ds Max)

  • روی گزینه Standard Primitive پنل مشترک کلیک کنید.

standard primitives (Rendering in 3ds Max)

  • روی تب هواپیما کلیک کنید.

plane tab (Rendering in 3ds Max)

مرحله 2: برای ترسیم صفحات (Alt + W) از نمای بالا به صورت تمام صفحه استفاده می‌کنم. روی هر نقطه از صفحه بالایی کلیک کنید و نشانگر ماوس را بکشید تا پلین رسم شود.

draw plane (Rendering in 3ds Max)

مرحله 3: اکنون دوباره، دکمه Alt +w را فشار دهید تا صفحه‌های برگه نمای عادی را ببینید، و اکنون روی نمای پرسپکتیو کار می‌کنم و Alt +W را برای تمام صفحه فشار می‌دهم.

normal screen (Rendering in 3ds Max)

مرحله 4: اکنون، برای انعکاس بهتر، M را از صفحه کلید برای ویرایش مواد پلین فشار می‌دهم.

material editor (Rendering in 3ds Max)

مرحله 5: روی استاندارد در کادر گفتگو کلیک کنید. یک کادر محاوره ای جدید آشکارا با Material/Map Browser نامگذاری می شود.

material browser

مرحله 6: گزینه Architectural را در اینجا برای اعمال متریال انتخاب کنید و Ok را کلیک کنید.

architectural

مرحله 7: اکنون رنگ پلین را از گزینه Diffuse color تغییر می دهیم. روی زبانه diffuse color کلیک کنید و رنگ را تنظیم کنید. من یک رنگ سفید خواهم گرفت.diffuse color

color set

مرحله 8: پس از انتخاب رنگ. دکمه تایید را فشار دهید.

assign material

مرحله 10: اکنون به برگه User define بروید. کاشی و سرامیک را به عنوان ماده کاشی در نظر بگیرید.

ceramic tiles

مرحله 11: دوباره روی دکمه تخصیص مواد کلیک کنید.

assign material

مرحله ۱۲: اکنون، روی برگه گزینه No Map of Diffuse Map کلیک می‌کنم و گزینه کاشی را از کادر محاوره‌ای باز شده انتخاب می‌کنم.

tiles option

مرحله 13: پس از انتخاب Tiles، ok را فشار دهید.

tiles option

مرحله 14: برای اعمال تغییر مجدداً روی تخصیص مطالب به دکمه انتخاب کلیک کنید.

assign material to selection

مرحله 15: و روی Show Shaded Material در Viewport کلیک کنید تا همه تغییرات اعمال شوند.

show shaded material

مرحله 16: با کلیک بر روی دکمه رندر موجود در گوشه سمت راست بالای فضای کاری، جلوه رندر را در صفحه بررسی کنید.

render frame window

مرحله 17: روی برگه رندر کلیک کنید. خوب به نظر می رسد

render tab

مرحله 18: پنجره رندر را ببندید. حالا قوری را برای تست رندرینگ می کشیم

common panel 3d

  • روی تب Create کلیک کنید.

common panel 3d

  • روی گزینه استاندارد اولیه پنل مشترک کلیک کنید.

standard primitive

  • روی تب Teapot کلیک کنید.

teapot object

مرحله 19: به حالت صفحه نمایش پیش فرض بروید. من روی صفحه بالا کلیک می کنم تا قوری را بکشم که می توانید در هر صفحه ای مطابق با خودتان بکشید. نقطه ماوس را بکشید و یک قوری به شکل دلخواه خود بکشید.

draw tea pot

مرحله 20: اکنون، رنگ قوری را برای انعکاس بهتر تغییر می‌دهیم- روی برگه اصلاح کنید، روی گزینه رنگ کلیک کنید، که در منطقه شمال قوری در صفحه مشترک ارائه شده است. رنگ را مطابق با سلیقه خود تنظیم کنید.

مرحله ۲۱: برای رندر بهتر، تغییراتی در قوری ایجاد می‌کنیم. برای باز کردن کادر ویرایشگر مواد، صفحه کلید فرم M را فشار دهید.

modification object

مرحله ۲۲: روی گزینه Architectural کلیک کنید.

arvchitect option

مرحله ۲۳: روی گزینه Diffuse color کلیک کنید تا رنگ متریال را تنظیم کنید

diffuse color option

مرحله ۲۴: به برگه User-defined بروید و روی کاشی‌های سرامیکی کلیک کنید تا ظاهری سرامیکی داشته باشید.

ceramic tile

مرحله ۲۵: برای اعمال تغییرات، روی گزینه assign material to selection کلیک کنید و یک به یک گزینه shaded را به viewport نشان دهید. با کلیک بر روی گزینه رندر در گوشه سمت راست بالا، برای رندر افکت علامت بزنید.

preview render effects

مرحله ۲۶: اکنون، تنظیمات دیگری را برای ظاهری مؤثرتر انجام می‌دهیم. برای مدل سازی بهتر قسمت های قوری را افزایش خواهیم داد.

segment of teaport

مرحله ۲۷: برای بازتاب بهتر، رفلکشن ۲.۵ را در اینجا تنظیم می‌کنم.

index reflection

مرحله ۲۸: دوباره، با کلیک بر روی دکمه رندر، جلوه رندر را بررسی کنید. به نظر بهتر از قبلی است.

preview render

مرحله ۲۹: اکنون، شی ما برای گزینه رندر عالی آماده است. ما تنظیمات رندر را انجام خواهیم داد. گزینه render setup را از بالای فضای کاری پیدا کرده و روی آن کلیک کنید.

render setup

مرحله 30: کادر محاوره‌ای باز می‌شود.

dailog render

مرحله 31: روی Custom کلیک کنید و روی گزینه HDTV (Video) کلیک کنید.

hdtv option

مرحله 32: و وضوح بالا را در اینجا با کلیک کردن روی پارامتر برگه وضوح تنظیم کنید. من 1920 در 1080 را برای وضوح بالا می گیرم و روی دکمه رندر کلیک می کنم.

high resolution render

مرحله 33: در اینجا شیء رندر شده نهایی است.

final image in rendering

به این ترتیب می توانید به راحتی تنظیمات رندر را برای هر شی یا هر پروژه ای تنظیم کنید.

نتیجه

در اینجا شما اصول رندر در تری دی مکس را یاد گرفته اید و بعد از این آموزش می توانید به راحتی برای هر شی سه بعدی رندر تنظیم کنید و مدل خود را بسیار موثر کنید. پس از داشتن دانش در مورد رندر، می توانید به روشی بسیار ساده افکت های واقعی را در مدل خود ایجاد کنید.

مقالات پیشنهادی

این راهنمای رندر در 3ds Max است. در اینجا نحوه تنظیم واحدها در 3ds max و مراحل تنظیم رندر در هر شی در 3ds max را مورد بحث قرار دادیم.

سایر مطالب سایت

طراحی کابینت ممبران (کابینت کلاسیک) چگونه است؟

طراحی کابینت ممبران (کابینت کلاسیک) چگونه است؟

طراحی کابینت ممبران یکی از جذابترین حوزه های گرافیک سه بعدی ست که با طراحی کابینت مدرن تفاوت های اساسی دارد و نیاز به سطح مهارتی بسیار بالاتری در مدلینگ آن است.استفاده از ابزارهای زیبا و پر پیچ و [...]

طراحی سه بعدی کابینت آشپزخانه در تری دی مکس

طراحی سه بعدی کابینت آشپزخانه در تری دی مکس

طراحی سه بعدی کابینت آشپزخانه طراحی سه بعدی کابینت آشپزخانه در تری دی مکس در عین اینکه یک تخصص پولساز است می تواند یک تفریح فوق العاده و جذاب برای گزران اوقات فراغت هر کسی باشد.با توجه به زقابتی [...]

نحوه کار با ابزار جابجایی (MOVE) در فتوشاپ

نحوه کار با ابزار جابجایی (MOVE) در فتوشاپ

  ابزار move tool اولین آیکون در جعبه ابزار سمت چب فتوشاپ می باشد. این ابزار جهت جا به جایی تصاویر و ناحیه های انتخاب شده مورد استفاده قرار می گیرد. کلید میانبر: V نکته: با نگه داشتن کلید [...]

تنظیمات Frame Buffer در پنجره رندر ستاپ

تنظیمات Frame Buffer در پنجره رندر ستاپ

در این مقاله به سراغ تنظیمات فریم بافر در تب vray از تنظیمات رندر وی ری در تری دی مکس خواهیم رفت و هر آنچه لازم است در مورد فریم بافر بدانید را از منبع اصلی تشریح خواهیم کرد.همانطور که در تصویر [...]