مقدمهای بر رندر در 3ds Max
تری دی مکس یک نرم افزار حرفه ای طراحی کامپیوتری سه بعدی است که در ساخت انیمیشن های سه بعدی، بازی ها، مدل ها، تصاویر و … استفاده می شود و نقش عمده ای در کار توسعه دهندگان بازی های ویدئویی، استودیوهای فیلم و تلویزیون ایفا می کند. رندر بخش بسیار مهمی از مدل سازی 3D max است.
رندر گرفتن یعنی چه؟
در رندر، با تنظیم برخی از پارامترهای گزینه رندر، اثر طبیعی نور، انعکاس، بازتاب و برخی اثرات عمده دیگر را بر روی مدل خود مشاهده می کنیم. رندر تصویری زنده از هر مدلی پس از طراحی ارائه می دهد.
قبل از شروع هر کاری در 3D max، واحد را مطابق با نیاز خود تنظیم می کنیم.
چگونه واحدها را در 3ds Max تنظیم کنیم؟
مراحل زیر برای تنظیم واحدها در 3ds max آمده است:
مرحله 1: اول از همه، ما واحدها را بر اساس نیازهای خود تنظیم می کنیم. برای تنظیم واحدها، به دکمه سفارشی سازی در گوشه بالا بروید.
مرحله ۲: و روی گزینه Units Setup کلیک کنید.
مرحله 3: کادر محاورهای باز میشود؛ دو گزینه برای تنظیم دستگاه وجود دارد.
مرحله ۴: متریک برای تنظیم واحد بر اساس زیر مجموعه های نظیر میلیمتر ، سانتی متر ، متر و کیلومتر کاربرد دارد که مطابق تصویر زیر می توانید واحد مورد نظر خود را انتخاب کنید.برای درک بهتر واحد را روی متر تنظیم نمایید.
مرحله 5: گزینه us standard استاندارد ایالات متحده برای تنظیم واحدها در فوت و اینچ است.
مرحله 6: ما در اینجا یک گزینه مرحله واحد سیستم داریم. ما معمولا واحد آن را بر حسب اینچ می گیریم زیرا وقتی هر مدل دیگری را وارد یا پروژه می کنیم، تغییری در واحد مدل وارداتی ایجاد نمی شود. اکنون Ok را فشار دهید تا دستگاه تنظیم شود.
آموزش تنظیمات رندر در تری دی مکس
در زیر مراحلی وجود دارد که گزینه تنظیم رندر را نشان می دهد:
ما در اینجا در ناحیه کاری خود چهار درگاه دید داریم که عبارتند از نمای بالا، نمای جلو، نمای چپ و نمای پرسپکتیو. ما میتوانیم شیء خود را در هر زمانی از کار خود در هر یک از آنها ترسیم کنیم، و آن شی در تمام viewport نمایش داده میشود.
آموزش رندرینگ را به صورت گام به گام
مرحله 1: ابتدا یک شکل قوری را از گزینه create رسم می کنیم، شما می توانید هر شکلی را برای یادگیری خود بکشید و بعد از کشیدن، افکت رندر را روی آن خواهیم دید. صفحه ای برای ساختن سطح بازتابنده قوری می کشیم و تاثیر رندر را هم روی صفحه و هم روی قوری می بینیم.
- روی Create Tab کلیک کنید.
- روی گزینه Standard Primitive پنل مشترک کلیک کنید.
- روی تب هواپیما کلیک کنید.
مرحله 2: برای ترسیم صفحات (Alt + W) از نمای بالا به صورت تمام صفحه استفاده میکنم. روی هر نقطه از صفحه بالایی کلیک کنید و نشانگر ماوس را بکشید تا پلین رسم شود.
مرحله 3: اکنون دوباره، دکمه Alt +w را فشار دهید تا صفحههای برگه نمای عادی را ببینید، و اکنون روی نمای پرسپکتیو کار میکنم و Alt +W را برای تمام صفحه فشار میدهم.
مرحله 4: اکنون، برای انعکاس بهتر، M را از صفحه کلید برای ویرایش مواد پلین فشار میدهم.
مرحله 5: روی استاندارد در کادر گفتگو کلیک کنید. یک کادر محاوره ای جدید آشکارا با Material/Map Browser نامگذاری می شود.
مرحله 6: گزینه Architectural را در اینجا برای اعمال متریال انتخاب کنید و Ok را کلیک کنید.
مرحله 7: اکنون رنگ پلین را از گزینه Diffuse color تغییر می دهیم. روی زبانه diffuse color کلیک کنید و رنگ را تنظیم کنید. من یک رنگ سفید خواهم گرفت.
مرحله 8: پس از انتخاب رنگ. دکمه تایید را فشار دهید.
مرحله 10: اکنون به برگه User define بروید. کاشی و سرامیک را به عنوان ماده کاشی در نظر بگیرید.
مرحله 11: دوباره روی دکمه تخصیص مواد کلیک کنید.
مرحله ۱۲: اکنون، روی برگه گزینه No Map of Diffuse Map کلیک میکنم و گزینه کاشی را از کادر محاورهای باز شده انتخاب میکنم.
مرحله 13: پس از انتخاب Tiles، ok را فشار دهید.
مرحله 14: برای اعمال تغییر مجدداً روی تخصیص مطالب به دکمه انتخاب کلیک کنید.
مرحله 15: و روی Show Shaded Material در Viewport کلیک کنید تا همه تغییرات اعمال شوند.
مرحله 16: با کلیک بر روی دکمه رندر موجود در گوشه سمت راست بالای فضای کاری، جلوه رندر را در صفحه بررسی کنید.
مرحله 17: روی برگه رندر کلیک کنید. خوب به نظر می رسد
مرحله 18: پنجره رندر را ببندید. حالا قوری را برای تست رندرینگ می کشیم
- روی تب Create کلیک کنید.
- روی گزینه استاندارد اولیه پنل مشترک کلیک کنید.
- روی تب Teapot کلیک کنید.
مرحله 19: به حالت صفحه نمایش پیش فرض بروید. من روی صفحه بالا کلیک می کنم تا قوری را بکشم که می توانید در هر صفحه ای مطابق با خودتان بکشید. نقطه ماوس را بکشید و یک قوری به شکل دلخواه خود بکشید.
مرحله 20: اکنون، رنگ قوری را برای انعکاس بهتر تغییر میدهیم- روی برگه اصلاح کنید، روی گزینه رنگ کلیک کنید، که در منطقه شمال قوری در صفحه مشترک ارائه شده است. رنگ را مطابق با سلیقه خود تنظیم کنید.
مرحله ۲۱: برای رندر بهتر، تغییراتی در قوری ایجاد میکنیم. برای باز کردن کادر ویرایشگر مواد، صفحه کلید فرم M را فشار دهید.
مرحله ۲۲: روی گزینه Architectural کلیک کنید.
مرحله ۲۳: روی گزینه Diffuse color کلیک کنید تا رنگ متریال را تنظیم کنید
مرحله ۲۴: به برگه User-defined بروید و روی کاشیهای سرامیکی کلیک کنید تا ظاهری سرامیکی داشته باشید.
مرحله ۲۵: برای اعمال تغییرات، روی گزینه assign material to selection کلیک کنید و یک به یک گزینه shaded را به viewport نشان دهید. با کلیک بر روی گزینه رندر در گوشه سمت راست بالا، برای رندر افکت علامت بزنید.
مرحله ۲۶: اکنون، تنظیمات دیگری را برای ظاهری مؤثرتر انجام میدهیم. برای مدل سازی بهتر قسمت های قوری را افزایش خواهیم داد.
مرحله ۲۷: برای بازتاب بهتر، رفلکشن ۲.۵ را در اینجا تنظیم میکنم.
مرحله ۲۸: دوباره، با کلیک بر روی دکمه رندر، جلوه رندر را بررسی کنید. به نظر بهتر از قبلی است.
مرحله ۲۹: اکنون، شی ما برای گزینه رندر عالی آماده است. ما تنظیمات رندر را انجام خواهیم داد. گزینه render setup را از بالای فضای کاری پیدا کرده و روی آن کلیک کنید.
مرحله 30: کادر محاورهای باز میشود.
مرحله 31: روی Custom کلیک کنید و روی گزینه HDTV (Video) کلیک کنید.
مرحله 32: و وضوح بالا را در اینجا با کلیک کردن روی پارامتر برگه وضوح تنظیم کنید. من 1920 در 1080 را برای وضوح بالا می گیرم و روی دکمه رندر کلیک می کنم.
مرحله 33: در اینجا شیء رندر شده نهایی است.
به این ترتیب می توانید به راحتی تنظیمات رندر را برای هر شی یا هر پروژه ای تنظیم کنید.
نتیجه
در اینجا شما اصول رندر در تری دی مکس را یاد گرفته اید و بعد از این آموزش می توانید به راحتی برای هر شی سه بعدی رندر تنظیم کنید و مدل خود را بسیار موثر کنید. پس از داشتن دانش در مورد رندر، می توانید به روشی بسیار ساده افکت های واقعی را در مدل خود ایجاد کنید.
مقالات پیشنهادی
این راهنمای رندر در 3ds Max است. در اینجا نحوه تنظیم واحدها در 3ds max و مراحل تنظیم رندر در هر شی در 3ds max را مورد بحث قرار دادیم.