Featured Video Play Icon
شناسه پست: 579
بازدید: 65

 

3ds Max یک نرم افزار حرفه ای طراحی کامپیوتری است که توسط توسعه دهندگان بازی های ویدئویی، فیلم و ویرایشگر تلویزیون برای ایجاد جلوه های تجسم سه بعدی به مدل های خود استفاده می شود. ما در نرم افزار 3ds max انواع متفاوتی از ابزار فرمان و عملکرد داریم. اسپلاین یکی از آنهاست. ابزار بسیار مهم و اساسی نرم افزار 3ds max که برای ساخت اشکال دو بعدی مورد استفاده قرار میگیرد.

در مدلسازی سه بعدی ما به اشکال دوبعدی اولیه برای ساختن یک شیء متفاوت با توجه به کاربرد خود نیاز داریم و با اسپلاین به راحتی می توانیم اشکال دو بعدی بسازیم.

آموزش edit spline در تری دی مکس

ابزارهای موجود در دستور Spline

در مکس آموز بطور کامل با spline در 3ds max آشنا می شوید و من تمام ابزارهای دستور spline را یکی یکی به شما می گویم. بنابراین بیایید آموزش خود را برای spline در 3ds max شروع کنیم. نرم افزار:

 

این رابط کاربری نرم افزار 3ds max است. ما بخش‌های مختلفی در ناحیه کاری خود داریم: درگاه‌های دید برای کار، یک پانل مشترک در گوشه سمت راست، و برخی ابزارهای دیگر در بالای منطقه کار. این نرم افزار بسیار کاربرپسند است.

working area 3ds (Spline in 3ds Max)

  • ما چهار نمای در 3ds max داریم: نمای بالا، نمای جلو، نمای چپ و نمای پرسپکتیو. می توانید از هر یک از آنها برای ترسیم هر شی در 3ds max استفاده کنید.

viewports (Spline in 3ds Max)

  • روی زبانه Shape در پانل مشترک 3ds max برای گزینه spline کلیک کنید.

shape option (Spline in 3ds Max)

  • ما انواع مختلفی از اشکال دوبعدی را در یک spline داریم، مانند خط، مستطیل، دایره و بسیاری موارد دیگر. همه آنها را یکی یکی خواهیم دید.

2d shape (Spline in 3ds Max)

  • من این اشکال را در نمای بالا می کشم .ابتدا ویوپورت top را در حالت انتخاب قرار دهید و کلید میانبر  Alt+W را برای حالت تمام صفحه فشار دهید.

top viewport (Spline in 3ds Max)

  • حالا روی تب Line command در پنل مشترک کلیک کنید تا دستور line فعال شود.

line command2 (Spline in 3ds Max)

  • ویژگی Creation Method را در قسمت پارامتر دستور line داریم که Corner و Smooth است.

creation method (Spline in 3ds Max)

  • در روش گوشه، گوشه‌ای تیز در بخش خط پیدا می‌کنیم تا هر فرمانی را فشار دهید تا از ماوس راست کلیک کنید یا کلید ESC را روی صفحه‌کلید فشار دهید.

corner method (Spline in 3ds Max)

  • اما در روش Smooth منحنی های صاف را در گوشه پاره خط پیدا می کنیم.

smooth method (Spline in 3ds Max)

  • ویژگی دیگر Drag Type است که به این معنی است که وقتی نشانگر ماوس را بکشید، چه چیزی را ترسیم می کند؟ ممکن است یک گوشه طراحی، یک بخش صاف یا Bezier باشد.

data type (Spline in 3ds Max)

  • هنگامی که گزینه Corner را در نوع Drag انتخاب می کنید، خطی مانند این را می کشد.

corner type (Spline in 3ds Max)

  • وقتی گزینه Smooth را انتخاب می کنیم به این صورت رسم می شود.

smoot type (Spline in 3ds Max)

  • Bezier را از Drag Type انتخاب کنید. در Bezier یک دسته منحنی داریم که با آن می توانیم شکل منحنی خط را در هر زمان تغییر دهیم.

bezier type (Spline in 3ds Max)

  • می توانید خط را با روش ورودی صفحه کلید بکشید. فقط داده های دلخواه را در اینجا پر کنید و روی تب Add point این گزینه کلیک کنید.

keyboard entry (Spline in 3ds Max)

  • ویژگی دیگر، ویژگی Interpolation است. می توانید ببینید که خط ساخته شده توسط یک گزینه صاف در واقع خیلی صاف نیست.

Interpolation

  • برای صاف کردن آن، مراحل را در گزینه interpolation افزایش دهید.

increase interpolation

  • با دابل کلیک روی کادر رنگ قسمت Name and color می توانید رنگ خط را تغییر دهید.

color line

  • یک کادر محاوره ای باز می شود. رنگ مورد نظر خود را از اینجا انتخاب کنید، سپس Ok را فشار دهید.

choose color line

  • می توانید ببینید وقتی چندین خط را در اینجا می کشیم، رنگ همه خطوط متفاوت است.

multiple line

  • اگر می خواهید خطوطی با همان رنگ بکشید، روی کادر رنگی قسمت Name and Color دابل کلیک کنید، کادر محاوره ای باز می شود. در اینجا تیک گزینه Assign Random Colors را بردارید و روی زبانه OK این کادر محاوره ای فشار دهید.

Color Box

  • حال دستور مستطیل را از قسمت پنل مشترک می گیریم. روی زبانه مستطیل کلیک کنید.

rectangle tab

  • ما در اینجا دو روش خلقت داریم. یکی Edge است. حالا در اینجا با کشیدن لبه یک مستطیل می کشیم.

draw rectangle

  • هنگامی که روش Center را انتخاب می کنید، یک مستطیل از مرکز مستطیل رسم می شود.

center method

  • با دادن شعاع گوشه ای از اینجا می توانید یک فیله به مستطیل خود بدهید.

corner radius

  • یکی دیگر از تنظیمات پارامتر مستطیل همان یک خط است.
  • حالا دستور دایره را از پنل مشترک بگیرید. ما دو روش در یک دایره داریم که همان مستطیل است. می توانید هر دو روش را یکی یکی بررسی کنید.
  • در اینجا می توانید مستقیماً شعاع دایره را از پارامتر شعاع بدست آورید

circle command

  • بیضی بسیار شبیه به دایره است. می توانید آن را برای یادگیری خود به همین روش ترسیم کنید.

ellipse method

  • بعدی Arc است. دستور Arc را از پنل مشترک بگیرید. در اینجا دو روش arc-End-Middle وجود دارد. یکی این است که شما باید اولین نقطه پایانی و سپس نقطه پایانی دوم را بگیرید و آن را به سمتی بکشید که می خواهید قوس را بکشید..

arc command

  • و روش دوم، روش Center-End-End است، یعنی ابتدا روی نقطه مرکزی کمان کلیک کنید، سپس اولین نقطه پایانی را بدهید، و نشانگر ماوس را به نقطه پایانی بعدی بکشید..

center end method

  • بعدی دونات است. دستور donut را از پنل مشترک بگیرید. در اینجا نیز دو روش ایجاد دونات وجود دارد. یکی لبه است و دومی مرکز است که شبیه مستطیل است. برای ترسیم آن، روی هر نقطه از شبکه کلیک کنید و نشانگر ماوس را در جهت بیرونی بکشید تا دایره بیرونی دونات رسم شود و دوباره در جهت داخلی بکشید تا دایره داخلی دونات بکشید و برای خروج کلیک کنید.

donut method

  • بعدی NGon است. دستور NGon را از پنل مشترک بگیرید، در اینجا نیز دو روش ایجاد NGon را خواهیم یافت. یکی لبه است و دومی مرکز است که شبیه مستطیل است. شبیه چند ضلعی است اما در NGon می توانید هر تعداد ضلع به آن بدهید. می توانید شعاع را به صورت دستی از کادر پارامتر بدهید.

Executing NGon command

  • به این ترتیب می توانید به راحتی از دستور shapes دیگر spline در نرم افزار 3ds max برای ساخت اشکال دو بعدی استفاده کنید و با کمک آنها مدل سه بعدی مورد نظر خود را بسازید.

بعد از این آموزش می توانید اشکال دو بعدی زیادی را بدون هیچ مشکلی در ساخت اشکال سه بعدی مورد نظر خود بکشید. وقتی در شکل 2 بعدی، مدل سازی و همچنین انیمیشن در 3d max فرمان خوبی داشته باشید، برای شما بسیار ساده و جالب می شود.

 

سایر مطالب سایت

نحوه کار با ابزار جابجایی (MOVE) در فتوشاپ

نحوه کار با ابزار جابجایی (MOVE) در فتوشاپ

  ابزار move tool اولین آیکون در جعبه ابزار سمت چب فتوشاپ می باشد. این ابزار جهت جا به جایی تصاویر و ناحیه های انتخاب شده مورد استفاده قرار می گیرد. کلید میانبر: V نکته: با نگه داشتن کلید [...]

طراحی کابینت ممبران (کابینت کلاسیک) چگونه است؟

طراحی کابینت ممبران (کابینت کلاسیک) چگونه است؟

طراحی کابینت ممبران یکی از جذابترین حوزه های گرافیک سه بعدی ست که با طراحی کابینت مدرن تفاوت های اساسی دارد و نیاز به سطح مهارتی بسیار بالاتری در مدلینگ آن است.استفاده از ابزارهای زیبا و پر پیچ و [...]

طراحی سه بعدی کابینت آشپزخانه در تری دی مکس

طراحی سه بعدی کابینت آشپزخانه در تری دی مکس

طراحی سه بعدی کابینت آشپزخانه طراحی سه بعدی کابینت آشپزخانه در تری دی مکس در عین اینکه یک تخصص پولساز است می تواند یک تفریح فوق العاده و جذاب برای گزران اوقات فراغت هر کسی باشد.با توجه به زقابتی [...]

ابزار quick selection tool در فتوشاپ

ابزار quick selection tool در فتوشاپ

  در این پست از سری آموزش های رایگان مکس آموز به آموزش quick selection tool می پردازیم و به تمامی تنظیمات و جزئیات این ابزار قدرتمند در فتوشاپ اشاره کامل خواهیم کرد به گونه ای که پس از دیدن [...]

آموزش مدلسازی پرده در تری دی مکس

آموزش مدلسازی پرده در تری دی مکس

  آموزش مدلسازی پرده در تری دی مکس در ادامه سلسله آموزش های رایگان تری دی مکس این بار به آموزش ساخت پرده در تری دی مکس خواهیم پرداخت.یکی از بهترین مادیفایر ها در ساخت پرده در تری دی مکس [...]