Snap در تری دی مکس
ابزار snap در تری دی مکس از پر استفاده ترین و پر فایده ترین ابزار های موجود تری دی مکس است.عدم استفاده از این ابزار در پروژه های طراحی سه بعدی زمان مدلینگ شما را افزایش داده و از دقت آن می کاهد.در این پست از مکس آموز قصد داریم پرونده کار با ابزار Snap در تری دی مکس را یکبار برای همیشه ببندیم و پس از مطالعه این مقاله به هیچ آموزش دیگه ای نیاز نداشته باشید.
کاربرد ابزار snap چیست
کاربرد ابزار snap ابزار ایجاد خاصیت ربایش بر روی قسمتهای مختلف موضوعات سه بعدی و اشکال دو بعدی و بطور کلی هر موضوع قابل ترسیم در تری دی مکس است. با استفاده از این ابزار میتوانید دقت و سرعت خود را حین انجام ترسیمات افزایش دهید.ابزار snap با خاصیت آهنربایی خود به شما کمک می کند که هنگام نزدیک کردین دو موضوع در محیط برنامه تری دی مکس به یکدیگر ، خاصیت ربایش روی دو موضوع سبب شود که به راحتی و با دقت صد در صدی در کنار یکدیگر قرار بگیرند و فاصله ای میان دو موضوع ایجاد نشود.
دسترسی به ابزار Snap در تری دی مکس
برای دسترسی به ابزار Snap در تری دی مکس از نوار ابزار افقی تری دی مکس اقدام کنید.پارامترهای ابزار Snap شامل اسنپ 2 بعدی ، 2.5 بعدی و سه بعدی است که در ادامه به تفصیل تفاوت و عملکرد هر کدام از آنها را بیان خواهیم کرد.همچنین شامل دریچه تنظیمات Snap بوده و با انواع اسنپ ها آشنا خواهیم شد.همچنین با زدن روی کلید s از روی کیبورد کامپیوتر یا لپ تاپ خود سریعاً می توان ابزار Snap را فعال یا غیر فعال کرد.
Snap Toggle در تری دی مکس
اولین آیکن از مجموعه ابزار های اسنپ در تری دی مکس متعلق به Snap Toggle است که دارای سه گزینه Snap 3 بعدی، 2بعدی و 2.5 بعدی که بنا به موقعیت و نوع استفاده از انها مشخص می گردد.
تفاوت بین حالات مختلف Snap Toggle
در کنار ابزار Snap Toggle یک فلش کوچک وجود دارد که با کلیک روی این آن سه گزینه Snap 3 بعدی، 2بعدی و 2.5 بعدی وجود دارد که به صورت پیش فرض اسنپ شما در حالت 3 بعدی قرار دارد یعنی در سه محورX ،Y ،Z این ابزار فعال میباشد همچنین در اسنپ 2بعدی فقط در دو محور X ،Y این ابزار فعال خواهد بود.
2D Snap: اسنپ دوبعدی فقط بر روی دو محور (X,Y) عمل میکند و از محور (Z) چشمپوشی میکند.لازم به ذکر است این نوع از اسنپ روی احجام سه بعدی عمل نمی کند و تنها روی اشکال دوبعدی عمل می کند.در صورتیکه روی یک حجم سه بعدی از 2D Snap استفاده کنیم خاصیت ربایش اسنپ برای ما فعال نمی شود.
2.5D Snap: اسنپ دو و نیم بعدی از نقاط سهبعدی استفاده میکند، ولی بر روی محور (X,Y) اعمال میشود. 2.5D Snap روی احجام سه بعدی عمل خواهد کرد اما نه درنمای پرسپکتیو و تنها در نماهای دو بعدی نظیر top ، front و left عمل می کند.
3D Snap: اسنپ سهبعدی بر روی سه محور (X ,Y, Z) قابل استفاده میباشد.
تنظیمات ابزار snap در تری دی مکس
برای استفاده درست و اصولی از ابزار Snap ابتدا باید وارد تنظیمات پنجره angle Snap togle شوید و تنظیمات و نقاطی که میخواهید ابزار شما نسبت به آنها حساس باشند را انتخاب کنید.برای دسترسی به پنجره Grids and Snaps Setting روی آیکون ابزار angle Snap togle کلیک راست کنید تا پنجره تنظیمات برای شما باز شود که از این پنجره میتوانید نوع نقاط را برای اعمال حساسیت مشخص کنید.
لازم به ذکر است ابزار Snap قابلیت حساس شدن به ابعاد مختلفی نظیر: grid، vertex، segment ،poly و … را دارد.
- Grid Points: با انتخاب این گزینه روی محل تلاقی (Grid) صحنۀ گرانش ایجاد میشود.
- Grid Lines: روی خطوط (Grid) صحنۀ گرانش ایجاد میشود.
- Pivot: ایجاد گرانش بر روی مراکز ثقل اشیاء
- Bounding Box: ایجاد گرانش بر روی (Bounding Box) آبجکتها
- Perpendicular:جهت ایجاد گرانش نقطۀ عمود
- Tangent: ایجاد گرانش بر روی قسمتهای مماس
- Vertex: ایجاد گرانش بر روی ورتکس اشیاء
- Endpoint: ایجاد گرانش بر روی نقاط پایانی
- Edge/Segment: ایجاد گرانش بر روی سگمنتهای اشیاء
- Midpoint: ایجاد گرانش بر روی نقاط میانی
- Face: ایجاد گرانش بر روی پوستههای اشیاء
- Center :Faceایجاد گرانش بر روی مرکز پوستههای اشیاء
- Clear All: با کلیککردن بر روی این دکمۀ تمامی تیکها پاک میشوند.
پس از تب snaps میریم سراغ تب options و با زیر مجموعه های تنظیمات option برای کار با snap در تری دی مکس آشنا بشیم.
در قسمت اول این پنجره که Marker نام دارد دو گزینه وجود دارد که شما با زدن تیک گزینه Display میتوانید مارکر اسنپ خود را فعال و غیرفعالکنید. و با تغییر گزینه Size میتوانید اندازه مارکر اسنپ را تغییر دهید.ما برای Marker سایز 100 رو پیشنهاد میدیم که دید بهتری هنگام اسنپ کردن دو شی به شما میده.
General
- Snap Preview Radius: در این قسمت شما میتوانید مقدار مورد نظر برای شعاع را وارد کنید تا به محض رسیدن به نقطه مورد نظر نقطه اسنپ نمایش داده شود.
- Snap Radius: این گزینه هم مانند روش قبلی با وارد کردن مقدار شعاع بهمحض رسیدن به مقدار شعاع واردشده نشانگر موس بر روی نقاط اسنپ پرش میکند.
- Angle: در صورتی که ابزار Angle Snap را فعال کنید چرخش با مقدار درجۀ واردشده صورت میگیرد که با زدن کلید A فعال خواهد شد.
- Percent: در صورتی که بزار اPercent Snap فعال شود تغییر سایز با مقدار درصدی که وارد کنید صورت میگیرد.
- Snap to frozen objects: در صورت فعالکردن این تیک این گزینه ابزار اسنپ روی آبجکتهای Freeze فعال خواهد بود.
Translation
Enable Axis Constraints: در صورت فعال کردن این گزینه اسنپ فقط در محور فعال عمل خواهد کرد.
Display rubber band: با فعالکردن تیک این گزینه با یک خط راهنمای زردرنگ ابتدا تا انتهای اسنپ نمایش داده میشود.
پس از تب option میریم سراغ تب home grid و با زیر مجموعه های تنظیمات home grid برای کار با snap در تری دی مکس آشنا بشیم.
grid dimensions
این بخش شامل تنظیماتی برای مدیریت نمایش گرید ها در تری دی مکس است.
grid spacing:
major lines every nth grid line: خطوط اصلی گرید ها را به دو رنگ خاکستری و روشن تنظیم می کند.تنظیم گر این بخش از عدد 2 تا 20 متغیر است.عدد 2 خاکستری و عدد 20 با حالت روشن نمایش میدهد.
perspective view extent: این تنظیم گر وسعت دید پرسپکتیو را کنترل می کند و از بازه 2 تا 100 متغیر است.عدد 2 حالت پیشفرض گریدها در نمای پرسپکتیو تری دی مکس است و عدد 1000 گرید ها را در پرسپکتیو توسعه می دهد.
inhibit grid subdivision below grid spacing:جلوگیری از تقسیم بندی شبکه زیر فاصله شبکه
inhibit perspective view grid resize:جلوگیری از تغییر اندازه شبکه نمای پرسپکتیو