میانبرها در نرم افزار تری دی مکس
نرمافزار 3D max در شرکتهای مختلفی استفاده میشود که از جمله آنها شرکتهای انیمیشن، بازیهای ویدیویی، تلویزیون و استودیو فیلم برای مدلسازی هستند. میانبرها در 3D max به شما فضای کاری سریع و اولیه در پروژه کاری شما را می دهند. میانبرها راه سریعی برای فعال کردن هر فرمانی با استفاده از چند کلید میانبر از دکمه های صفحه کلید هستند.
وقتی روی یک پروژه بسیار بزرگ و تجاری کار می کنید، باید پروژه تکمیل شده خود را به موقع و با حداکثر دقت ارائه دهید. دانستن میانبرها به یک امتیاز مثبت برای شما تبدیل میشود و به شما کمک میکند تا موقعیت معتبر خود را در منطقه کاری خود ایجاد کنید.
میانبر های ویوپورت برای طراحی در 3D Max
در نرم افزار 3D max چهار ناحیه کار وجود دارد که عبارتند از نمای بالا، نمای جلو، نمای چپ و آخرین مورد نمای پرسپکتیو است. ما می توانیم هر زمان که بخواهیم هر کدام از آنها را برای طراحی مدل خود انتخاب کنیم.
برای استفاده از میانبرها در اینجا، اول از همه، باید چند شی را در نمای خود ترسیم کنیم.
میانبر انتخاب همه موضوعات در تری دی مکس
برای انتخاب همه اشیاء موجود در مدل ما استفاده میشود. برای انتخاب همه اشیا به طور همزمان، Ctrl + A را روی صفحه کلید فشار دهید. تمام انتخاب ها را می توان به شکل یک خط آبی آسمانی در اطراف شی انتخاب شده مشاهده کرد.
برای لغو انتخاب، Ctrl + D را روی صفحهکلید فشار دهید.
میانبر قفل آبجکت در تری دی مکس
برای انتخاب یک شی جداگانه و قفل کردن انتخاب ما روی این شی استفاده میشود. پس از فعال سازی این گزینه، نمی توانیم همزمان شی دیگری را انتخاب کنیم. کلید Spacebar را روی صفحه کلید فشار دهید. برای فعال کردن این گزینه روی شی مورد نظر برای قفل کردن کلیک کنید.
میانبر حالت WireFrame
برای حالت Wireframe شی، F3 را روی صفحه کلید فشار دهید.
مجدداً F3 را روی صفحه کلید فشار دهید تا به حالت سایه دار شیء برگردید.
میانبر : F4 را از صفحهکلید فشار دهید تا همزمان Edge Faces و چهره سایهدار شیء را مشاهده کنید.
میانبر انتخاب هر شی با نام
ما میتوانیم هر شیء با نامی را برای انتخاب فشار دادن H در صفحهکلید انتخاب کنیم. کادر محاورهای با نام «انتخاب از صحنه» باز میشود.
برای انتخاب روی نام شیء کلیک کنید.
دکمه تایید را فشار دهید.
برای میانبر بعدی، روی مدل جعبه کلیک کرده و روی آن راست کلیک می کنیم. یک کادر محاوره ای باز می شود، روی گزینه تبدیل به بروید. روی گزینه Convert to Editable poly کلیک کنید.
اکنون چند میانبر را در اینجا خواهیم دید. برای مشاهده حالت راس، 1 را روی صفحه کلید فشار دهید.
برای حالت Edge روی صفحه کلید 2 را فشار دهید.
برای حاشیه، روی صفحه کلید 3 را فشار دهید.
برای چند ضلعی، 4 را روی صفحهکلید فشار دهید.
روی صفحهکلید عنصر، 5 را فشار دهید.
7 را روی صفحهکلید فشار دهید تا تعداد پلیها را در صحنه مدلسازی پلیتان به صورت حداکثر سه بعدی ببینید.
تمام میانبرهای فوق این نقطه به ما در کار ما در حین مدلسازی پلی کمک می کند.
8 را روی صفحه کلید برای Environment and Effect فشار دهید. ما می توانیم پس زمینه هر بیت مپ را از اینجا تنظیم کنیم و رنگ را تغییر دهیم و جلوه ای بدهیم.
.
میانبر نمایش سریع شیء پنهان در ویوپورت
وقتی شیء ترسیم شده ما به نحوی از ناحیه کاری ما نامرئی می شود، برای دسترسی سریع می توایند از کلید های زیر استفاده کنید:
برای یافتن یا جابهجایی شیء روی صفحهنمایش، Z روی صفحهکلید را فشار دهید.
میانبر حالت ایزوله
Alt + Q را روی صفحه کلید فشار دهید تا حالت ایزوله فعال شود. حالت انزوا به ما دید عمیقی از هر شی منحصر به فرد می دهد.
دکمه خروج را فشار دهید تا از دکمه موجود در گوشه پایین صفحه خارج شوید.
میانبر برای افزایش و کاهش اندازه نماد مختصات: برای افزایش اندازه نماد مختصات، دکمه ++ را روی صفحه کلید فشار دهید.
و دکمه – را فشار دهید تا اندازه نماد مختصات کاهش یابد.
میانبر رندر در تری دی مکس
Shift + Q را روی صفحه کلید فشار دهید تا جلوه رندر را ببینید.
میانبر تنظیم رندر
F10 را روی صفحهکلید فشار دهید، کادر محاورهای تنظیم رندر باز میشود.
در اینجا می توانیم برخی تنظیمات رندر را بر اساس نیاز خود تنظیم کنیم.
میانبر متریال ادیتور
برای ویرایشگر مواد، M را روی صفحهکلید فشار دهید؛ یک کادر محاوره ای یا ویرایشگر مواد باز خواهد شد.
ما میتوانیم از اینجا متریال را برای شیء خود تنظیم کنیم، رنگهای یک شی و بسیاری از تنظیمات دیگر را برای ارائه دید واقعی و مؤثر به شیء خود تنظیم کنیم.
میانبر کپی پیست کردن در تری دی مکس
مخروط به معنای ایجاد یک کپی از شی با اندازه و شکل یکسان است. Ctrl + V را روی صفحهکلید فشار دهید تا بعد از انتخاب شیء، شیء را مخروطی کنید.
یا می توانید به سادگی روی شی کلیک کنید و با نگه داشتن دکمه shift صفحه کلید نشانگر ماوس را بکشید تا آن شیء مخروطیشود.
میانبر شیشه ای کردن آبجکت در تری دی مکس:
حالت x-ray به این معنی است که با فعال کردن این حالت میتوانیم شی دوم را که در پشت جسم اول قرار دارد، ببینیم. Alt + X را روی صفحهکلید را فشار دهید تا این حالت انتخاب شود.
کلید میانبر اسنپ
Snap، مدلسازی را آسان میکند. برای فعال کردن snapping برای اشیا، S را روی صفحهکلید فشار دهید.
اینها همان میانبرهایی هستند که اغلب در نرم افزار 3D max استفاده می شود
جمع بندی و نتیجه گیری
پس از نگاهی به میانبرهای نرم افزار 3D max، سرعت بسیار بالایی در مدل سازی شی خود در طول کار پروژه را تجربه خواهید کرد. میانبرها روش کار شما را سرعت می بخشد و تخصص شما را در نرم افزار 3D max افزایش می دهد.