ابزار Select در تری دی مکس از ضروری ترین بخش هایی است که در ابتدای یادگیری تری دی مکس می بایست با آن آشنا شد.در واقع فرآیند مدلینگ و ویرایش در تری دی مکس زمانی آغاز می شود که یک موضوع انتخاب شده یا به اصطلاح به حالت سلکت درآید.ابزار های Select در تری دی مکس از تنوع بالایی بر خوردار هستند و در این پست آموزشی به تمامی آنها می پردازیم.
دسترسی به ابزارهای Select در تری دی مکس
برای دسترسی به ابزارهای Select در تری دی مکس چندین روش وجود داره.به دلیل اهمیت ابزارهای Select در تری دی مکس این ابزار های در دم دست ترین جای ممکن تری دی مکس برنامه نویسی شده اند.
روش اول با رجوع به نوار ابزار های اصلی تری دی مکس ، می توان به ابزار های انتخاب در 3dmax دسترسی پیدا کرد.همچنین می توان از منوی اصلی روی سربرگ edit کلیک کرد تا پنجره زیر مجموعه آن باز شود و همانند تصویر بالا ابزار های انتخابگر قابل مشاهده می باشند.
ابزارهای انتخاب در تری دی مکس
1- selection filter
selection filter یکی از بهترین قابلیت های تری دی مکس است که به ابزار های انتخابگر تری دی مکس کمک می کند تا هنگام انتخاب موضوعات صحنه از فیلتر استفاده کنند.
دریچه selection filter حاوی دسته بندی ترسیمات پیشفرض پنل command panel هست و هنگامیکه یکی از گزینه های: geometry،shapes،lights،camera،helpers و یا warps را انتخاب می کنید این بدان معناست که ابزاری های انتخابگر تری دی مکس تنها قادر به انتخاب همان موضوع فیلتر شده هستند.گزینه all انتخاب تمامی موضوعات صحنه را ممکن می کند.
2- ابزار select Object
- متداول ترین و ساده ترین روش سلکت کردن استفاده از select Object است که زیر منوی اصلی نرم افزار قرار دارد.کلید میانبر آن حرف Q بوده و اگر دکمه ctrl را نگه داریم،
- میتوانیم هر آبجکتی که بخواهیم را به آبجکت های دیگر اضافه کنیم.همچنین اگر alt را نگه داریم میتوانیم آبجکت ها را از انتخاب خارج کنیم
- و اگر alt و حرف a را بزنیم میتوانیم تمامی آبجکت های موجود در صحنه را انتخاب کنیم
- و اگر دکمه میانبر D را بزنیم تمامی آبجکت های انتخاب شده را از انتخاب خارج میکند.
3- ابزار select by name
دومین ابزار از مجموعه ابزار های انتخاب تری دی مکس ، ابزار select by name است.همانطور که از عنوان این ابزار نیز قابل فهم است ، این ابزار کمک می کند که موضوعات پروژه های سه بعدی را بر اساس نام آنها انتخاب کنیم.در پروژه های سنگین و بسته ای نظیر دکوراسیون داخلی که هم فضای پروژه بواسطه دیوارها و سقف و کف پوشیده شده و هم آبجکت های سه بعدی زیادی در صحنه قرار دارند ، یا در پروژه های انیمیشن که توسط طراحان سه بعدی بسیار زیادی تولید می شود و مرحله به مرحله فرآیند پیشرفت پروژه طی کی شود ، نام گذاری موضوعات صحنه ، ضروری به نظر می رسد.در صورتیکه از یک فرآیند نام گذاری استاندارد برای نام گذاری عناصر پروژه استفاده کرده باشید می توانید از ابزار select by name استفاده های بهینه ای کنید و به راحتی موضوع مورد نظر خود را جستجو و انتخاب نمایید.
4 – ابزار های Selection Region
ابزار های انتخاب منطقه ای در کنار ابزار select by name قرار دارد و اماکن انتخاب گروهی و منطقه ای را با الگوهای چندگانه ای فراهم می کند.استفاده از این ابزار ها بسیار متداول بود و در شرایط خاصی ، عملکردهای منحصر به فردی دارند.
ابزار های Selection Region دارای 5 روش انتخاب rectangular ، circular ، fence ، lasso و paint است.برای استفاده از تمامی این 5 حالت روی آیکن مربوطه چند ثانیه کلیک چپ را نگه دارید تا زیر مجموعه های Selection Region نمایان شود و سپس گزینه مورد نظر را انتخاب نمایید.
- اولین حالت انتخاب آبجکت از در این روش به شکل مربع است که شما میتوانید با درگ کردن به شکل مربع هر آبجکتی که در ناحیه درگ باشد را انتخاب کنید.
- دومین حالت انتخاب به شکل دایره است و که درگ شما به شکل دایره ایجاد خواهد شد و هر جسمی در این دایره قرار بگیرد انتخاب می شود.
- سومین حالت برای انتخاب آبجکتها و موضوعات موجود در فایل تری دی مکس درگ به شکل Polygon است که و با کشیدن یک شکل چند ضلعی در اطراف موضوعات مورد نظر میتوانید آنها را انتخاب کنید.
- چهارمین حالت در این روش شما میتوانید به صورت آزادانه با ترسیم خط اطراف قسمت مورد نظر آبجکتها را انتخاب کنید.
- و پنجمین و آخرین حالت با کشیدن پیوسته آن روی موضوعات مورد نظر میباشد که آبجکتها برای شما انتخاب میشود.
5- Window/Crossing:
در این روش، Window به این معنی است که با درگ کردن تنها آبجکتهایی انتخاب می شود که به طور کاملا در محدود ترسیمی درگ باشند و اما Crossing به این معنا است که فقط آبجکتهایی انتخاب میشوند که در محدود درگ ترسیمی باشند حتی اگر بخش کوچکی از آن آبجکتها در آن ناحیه درگ قرار گرفته باشد.