ابزار Scale در تری دی مکس در زمره ابزارهای پر استفاده این برنامه قدرتمند قرار دارد.تغییر مقیاس در تری دی مکس و ایجاد کشیدگی روی موضوعات سه بعدی و دو بعدی از قابلیت های این ابزار است.به کمک این ابزار به راحتی آبجکتهای موجود در محیط تری دی مکس را تغییر فرم، شکل و تغییر مقیاس دهید.
از کجا ابزار Scale در تری دی مکس را فعال کنم؟
برای فعال کردن قابلیت Scale روی موضوعات صحنه به سه روش می توان اقدام کرد.
ابتدا از مسیر زیر ازلیست نوار ابزار های افقی به ابزار Scale دسترسی یافت.
- Main Toolbar > Select And Scale flyout
- همچنین از منوی اصلی روی گزینه edit کلیک کنید و در ادامه گزینه Scale را انتخاب کنید.
- برای دسترسی سریعتر از کلید میانبر R hsjthni ;kdn.
نحوه تغییر مقیاس در تری دی مکس
پس از اجرا ابزار Scale مشاهده خواهید کرد که گیزمو های جهت نما روی آبجکت بهشکل یک مثلث نمایش داده میشود که شما با کمک Scale Gizmo میتوانید آبجکتها را در سه محور مختصات X ،Y ،Z تغییر مقیاس دهید.
حالت های مختلف تغییر مقیاس در تری دی مکس با ابزار Scale
ابزار Scale تغییر مقیاس در تری دی مکس را بر اساس ابزار های خود به سه گونه انجام میدهد.برای دسترسی به این ابزار ها کافی است کلیک چپ ماوس را چند ثانیه روی آیکن آن نگه دارید تا تمامی ابزار های Scale نمایان شوند. بنا به نوع اسکیلی که می خواهید روی موضوع خود انجام دهید یکی از سه ابزار Scale را انتخاب نمایید.
- Select and Uniform Scale: با این ابزار میتوانید آبجکت ها را به صورت همسان تغییر مقیاس دهید یعنی سه محور (X, Y, Z) به یک اندازه تغییر سایز پیدا کنند.
- Select and Non-Uniform Scale: برای تغییر مقیاس بهصورت غیر همسان میتوانید از ابزار Select and Non-Uniform Scale استفاده کنید تا سه محور (X, Y, Z) با اندازههای مختلف تغییر سایز پیدا کنند. یعنی سه محور (X, Y, Z) با اندازۀهای مختلف تغییر سایز پیدا میکنند.
تفاوت حالت Select and Uniform Scale با Select and Non-Uniform Scale در باز بودن یا بسته بودن مقادیر بخش STUTE BAR است.
- Select and Squash: برای تغییر مقیاس آبجکت انتخابی در تری دی مکس در راستای یک محور یا دو محور میتوانید از ابزار Select and Squash استفاده کنید.