3Ds Max یک نرمافزار حرفهای طراحی رایانه سه بعدی است که در ایجاد انیمیشنهای سه بعدی، بازی، مدلها، تصاویر و غیره استفاده میشود و نقش عمدهای در کار توسعهدهندگان بازیهای ویدیویی، استودیوهای فیلم و تلویزیون دارد. ریگ بندی در 3Ds max بخش جالبی از کار مدلسازی است. ریگ بندی به هر مدلی از پروژه ما حرکت می دهد همانطور که ما اشیا را در زندگی روزمره خود می بینیم، مانند حرکت دادن اعضای بدن، حرکت ماشین و غیره. . ریگینگ ، ظاهری بسیار واقعی به شما می دهد.
ریگ بندی کاراکتر در 3ds Max
در نرمافزار 3Ds max چهار نما وجود دارد که عبارتند از نمای بالا، نمای جلو، نمای چپ و آخرین مورد نمای پرسپکتیو است. ما می توانیم هر زمان که بخواهیم هر یک از آنها را برای طراحی مدل خود انتخاب کنیم. انتخاب نما به سهولت ترسیم مدل بستگی دارد.
من برخی از اشیاء را برای این آموزش در نمای پرسپکتیو مانند جعبه و دایره ترسیم خواهم کرد. شما می توانید هر شی را که مایلید انتخاب کرده و آن را در هر viewport ترسیم کنید. اکنون با فشار دادن دکمه Alt+W روی صفحهکلید، یک نمای پرسپکتیو در حالت تمام صفحه ایجاد میکنم.
- حالا به پنل مشترک می روم.
- روی ایجاد یک تب از common panel کلیک کنید.
- روی گزینه standard primitive از بخش common panel کلیک کنید.
- با کلیک بر روی تب Box پنل مشترک، دستور Box را بگیرید.
من در هر نقطه از شبکه کلیک می کنم. می توانید روی کمربند یا خارج از کمربند کلیک کنید تا شی مورد نظر خود را بکشید و نشانگر ماوس را بکشید تا طول و عرض به کادر داده شود، چپ کلیک کنید تا خارج شوید و سپس نشانگر ماوس را در جهت بالا بکشید تا ارتفاع کادر را نشان دهید. و برای خروج از فرمان، کلیک راست کنید یا کلید Esc را فشار دهید.
- حالا دوباره به پنل مشترک می روم.
- روی برگه شکل ها کلیک کنید.
- دایره ای را برای پانل مشترک بگیرید.
در وایوپورت کلیک کنید، دایره را بکشید. من این دایره را می کشم زیرا قصد دارم وقتی این دایره را می چرخانم، جعبه من نیز در چرخش خود به شکل تغییر پارامتر (جعبه) واکنش نشان می دهد.
ما سه مرحله را تنظیم خواهیم کرد: attribute editor, wire parameter, و then reaction manager، برای ریگ بندی در تری دی مکس.
در اینجا ویژگی ها را تنظیم می کنیم. تنظیم صفت به معنای اتصال اجسام به یکدیگر برای ایجاد حرکت به آن شی است. در اینجا دایره را به جعبه وصل می کنیم. دایره را به عنوان والد و جعبه و فرزند در نظر خواهیم گرفت.
برای دسترسی به attribute editor به گوشه بالای فضای کاری بروید، روی ویرایشگر پارامتر کلیک کنید یا روی صفحه کلید Alt+1 را فشار دهید تا این دستور فعال شود.
یک کادر محاوره ای با نام ویرایشگر پارامتر باز می شود. ما برخی از پارامترها را در اینجا تنظیم می کنیم.
- برای درک بهتر در فرایند ریگ بندی در تری دی مکس ، نام ویژگی را در اینجا تغییر می دهیم.
حالا فرم محدوده را در اینجا برای دادن حرکت به جسم تنظیم کنید. من آن را روی 45 تا 100 تنظیم می کنم. روی زبانه افزودن این کادر محاوره ای کلیک کنید.
- در اینجا می توانیم ببینیم که پارامتر سفارشی در پنل مشترک اضافه شده است.
در اینجا پارامتر ما به صورت اعشاری است. اگر آن را به صورت اعشاری نمیخواهید، فقط روی کادر ویرایشگر پارامتر بروید. ما در اینجا گزینه float را در عنوان نوع پارامتر این جعبه float می بینیم به این معنی که داده ها به صورت اعشاری خواهند بود.
- ما این گزینه را به صورت عدد صحیح با کلیک بر روی آن بدون اعشار در داده های ما تغییر می دهیم.
ما میتوانیم این پارامترها را در هر زمان با کلیک بر روی تب Edit/Delete از کادر ویرایشگر پارامتر ویرایش یا حذف کنیم. روی تب Edit/Delete نامی را که میخواهید ویرایش یا حذف کنید، انتخاب کنید، در اینجا میتوانید روی یک برگه دیگر کلیک کنید. پارامتر را ویرایش و حذف کنید سپس روی اعمال تغییرات کلیک کنید.
قبل از تنظیم ریگینگ، شیء خود را با یکدیگر منجمد میکنیم تا بتوانیم آنها را در موقعیت اصلی تنظیم کنیم. پس از حرکت جسم متحرک برای انجماد، هر دو شی را انتخاب کنید و Alt+ کلیک راست را با ماوس فشار دهید. بر روی گزینه Freeze Transform کلیک کنید.
برای تنظیم مجدد شیء در موقعیت اصلی پس از حرکت دادن حرکت، Alt+کلیک راست از ماوس فشار دهید. بر روی گزینه Transform to zero کلیک کنید.
- اکنون جعبه خود را در یک جهت y می چرخانیم.
برای بررسی اینکه آیا plane مناسب است، روی view کلیک کنید و گزینه local را انتخاب کنید. از اینجا اکنون می توانید ببینید در کدام صفحه در قسمت پایینی هستید که X، Y Z است.
- حالا روی دایره کلیک کنید، روی حالت چرخش از لیست نوار ابزار های افقی کلیک کنید.
- در هر نقطه کلیک راست کرده و از اینجا Wire Parameter را انتخاب کنید.
دو گزینه باز می شود، یعنی تبدیل و شی. ریگینگ خود را در transform قرار می دهیم، روی شی (Circle) کلیک می کنیم، روی Custom Attribute کلیک می کنیم و روی گزینه Box rotate کلیک می کنیم.
- یک اشاره گر برای اتصال دایره به کادر تولید می شود.
آن را به جعبه وصل کنید، روی Transform کلیک کنید، روی چرخش کلیک کنید و روی Zero Euler XYZ کلیک کنید. Y Rotation را انتخاب کنید (شما می توانید هواپیما را با توجه به خود انتخاب کنید که در آن می خواهید آن را بچرخانید).
کادر محاوره ای سیم کشی پارامتر باز خواهد شد. برای اتصال دایره به کادر روی این دکمه فلش کلیک کنید و برای اتصال آنها بر روی زبانه اتصال کلیک کنید.
حال وقتی دادههای پارامتر چرخش را در گزینه ویژگی سفارشی دایره تغییر میدهیم، کادر ما مطابق پارامتر تنظیم میچرخد.
در نرم افزار 3Ds max انواع روش های ریگ بندی وجود دارد. شما می توانید پس از یادگیری ریگ بندی از این آموزش، آنها را به صورت مرحله به مرحله یاد بگیرید. با انجام این مراحل، پایه شما در مورد ما مطابق پارامتر تنظیم میچرخد.
در نرم افزار 3Ds max انواع روش های ریگ بندی وجود دارد. شما می توانید پس از یادگیری ریگ بندی شی در نرم افزار 3Ds max روشن می شود.
نتیجه
با این آموزش به راحتی می توانید هر نوع ریگینگی را به شی خود بدهید و آن را برای بیننده بسیار واقعی کنید. وقتی در مورد انواع مختلف روشهای ریگینگ در 3Ds max آگاهی داشته باشید، امتیاز مثبتی را در منطقه کاری خود به دست خواهید آورد و مدل خود را موثرتر از قبلی خواهید کرد.