ریگ-بندی-در-تری-دی-مکس
شناسه پست: 783
بازدید: 119

3Ds Max یک نرم‌افزار حرفه‌ای طراحی رایانه سه بعدی است که در ایجاد انیمیشن‌های سه بعدی، بازی، مدل‌ها، تصاویر و غیره استفاده می‌شود و نقش عمده‌ای در کار توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدیویی، استودیوهای فیلم و تلویزیون دارد. ریگ بندی در 3Ds max بخش جالبی از کار مدلسازی است. ریگ بندی به هر مدلی از پروژه ما حرکت می دهد همانطور که ما اشیا را در زندگی روزمره خود می بینیم، مانند حرکت دادن اعضای بدن، حرکت ماشین و غیره. . ریگینگ ، ظاهری بسیار واقعی به شما می دهد.

ریگ بندی کاراکتر در 3ds Max

در نرم‌افزار 3Ds max چهار نما وجود دارد که عبارتند از نمای بالا، نمای جلو، نمای چپ و آخرین مورد نمای پرسپکتیو است. ما می توانیم هر زمان که بخواهیم هر یک از آنها را برای طراحی مدل خود انتخاب کنیم. انتخاب نما به سهولت ترسیم مدل بستگی دارد.

Rigging in 3ds Max step 1

من برخی از اشیاء را برای این آموزش در نمای پرسپکتیو مانند جعبه و دایره ترسیم خواهم کرد. شما می توانید هر شی را که مایلید انتخاب کرده و آن را در هر viewport ترسیم کنید. اکنون با فشار دادن دکمه Alt+W روی صفحه‌کلید، یک نمای پرسپکتیو در حالت تمام صفحه ایجاد می‌کنم.

Rigging in 3ds Max step 2

  • حالا به پنل مشترک می روم.

Rigging in 3ds Max step 3

  • روی ایجاد یک تب از common panel کلیک کنید.

Rigging in 3ds Max step 4

  • روی گزینه standard primitive  از بخش common panel کلیک کنید.

Rigging in 3ds Max step 5

  • با کلیک بر روی تب Box پنل مشترک، دستور Box را بگیرید.

Rigging in 3ds Max step 6

من در هر نقطه از شبکه کلیک می کنم. می توانید روی کمربند یا خارج از کمربند کلیک کنید تا شی مورد نظر خود را بکشید و نشانگر ماوس را بکشید تا طول و عرض به کادر داده شود، چپ کلیک کنید تا خارج شوید و سپس نشانگر ماوس را در جهت بالا بکشید تا ارتفاع کادر را نشان دهید. و برای خروج از فرمان، کلیک راست کنید یا کلید Esc را فشار دهید.

Rigging in 3ds Max step 7

  • حالا دوباره به پنل مشترک می روم.

Rigging in 3ds Max step 8

  • روی برگه شکل ها کلیک کنید.

Rigging in 3ds Max step 9

  • دایره ای را برای پانل مشترک بگیرید.

Rigging in 3ds Max step 10

در وایوپورت کلیک کنید، دایره را بکشید. من این دایره را می کشم زیرا قصد دارم وقتی این دایره را می چرخانم، جعبه من نیز در چرخش خود به شکل تغییر پارامتر (جعبه) واکنش نشان می دهد.rigging in our model step 11

ما سه مرحله را تنظیم خواهیم کرد: attribute editor, wire parameter, و then reaction manager، برای ریگ بندی در تری دی مکس.

در اینجا ویژگی ها را تنظیم می کنیم. تنظیم صفت به معنای اتصال اجسام به یکدیگر برای ایجاد حرکت به آن شی است. در اینجا دایره را به جعبه وصل می کنیم. دایره را به عنوان والد و جعبه و فرزند در نظر خواهیم گرفت.
برای دسترسی به attribute editor به گوشه بالای فضای کاری بروید، روی ویرایشگر پارامتر کلیک کنید یا روی صفحه کلید Alt+1 را فشار دهید تا این دستور فعال شود.

rigging in our model step 12

یک کادر محاوره ای با نام ویرایشگر پارامتر باز می شود. ما برخی از پارامترها را در اینجا تنظیم می کنیم.

rigging in our model step 13

  • برای درک بهتر در فرایند ریگ بندی در تری دی مکس ، نام ویژگی را در اینجا تغییر می دهیم.

rigging in our model step 14

حالا فرم محدوده را در اینجا برای دادن حرکت به جسم تنظیم کنید. من آن را روی 45 تا 100 تنظیم می کنم. روی زبانه افزودن این کادر محاوره ای کلیک کنید.

rigging in our model step 15

  • در اینجا می توانیم ببینیم که پارامتر سفارشی در پنل مشترک اضافه شده است.

rigging in our model step 16

در اینجا پارامتر ما به صورت اعشاری است. اگر آن را به صورت اعشاری نمی‌خواهید، فقط روی کادر ویرایشگر پارامتر بروید. ما در اینجا گزینه float را در عنوان نوع پارامتر این جعبه float می بینیم به این معنی که داده ها به صورت اعشاری خواهند بود.rigging in our model step 17

  • ما این گزینه را به صورت عدد صحیح با کلیک بر روی آن بدون اعشار در داده های ما تغییر می دهیم.

rigging in our model step 18

ما می‌توانیم این پارامترها را در هر زمان با کلیک بر روی تب Edit/Delete از کادر ویرایشگر پارامتر ویرایش یا حذف کنیم. روی تب Edit/Delete نامی را که می‌خواهید ویرایش یا حذف کنید، انتخاب کنید، در اینجا می‌توانید روی یک برگه دیگر کلیک کنید. پارامتر را ویرایش و حذف کنید سپس روی اعمال تغییرات کلیک کنید.

rigging in our model step 19

قبل از تنظیم ریگینگ، شیء خود را با یکدیگر منجمد می‌کنیم تا بتوانیم آنها را در موقعیت اصلی تنظیم کنیم. پس از حرکت جسم متحرک برای انجماد، هر دو شی را انتخاب کنید و Alt+ کلیک راست را با ماوس فشار دهید. بر روی گزینه Freeze Transform کلیک کنید.

rigging in our model step 20

برای تنظیم مجدد شیء در موقعیت اصلی پس از حرکت دادن حرکت، Alt+کلیک راست از ماوس فشار دهید. بر روی گزینه Transform to zero کلیک کنید.

rigging in our model step 21

  • اکنون جعبه خود را در یک جهت y می چرخانیم.

rigging in our model step 22

برای بررسی اینکه آیا plane مناسب است، روی view کلیک کنید و گزینه local را انتخاب کنید. از اینجا اکنون می توانید ببینید در کدام صفحه در قسمت پایینی هستید که X، Y Z است.

rigging in our model step 23

  • حالا روی دایره کلیک کنید، روی حالت چرخش از لیست نوار ابزار های افقی کلیک کنید.

rigging in our model step 24

  • در هر نقطه کلیک راست کرده و از اینجا Wire Parameter را انتخاب کنید.

rigging in our model step 25

دو گزینه باز می شود، یعنی تبدیل و شی. ریگینگ خود را در transform قرار می دهیم، روی شی (Circle) کلیک می کنیم، روی Custom Attribute کلیک می کنیم و روی گزینه Box rotate کلیک می کنیم.

rigging in our model step 26

  • یک اشاره گر برای اتصال دایره به کادر تولید می شود.

rigging in our model step 27

آن را به جعبه وصل کنید، روی Transform کلیک کنید، روی چرخش کلیک کنید و روی Zero Euler XYZ کلیک کنید. Y Rotation را انتخاب کنید (شما می توانید هواپیما را با توجه به خود انتخاب کنید که در آن می خواهید آن را بچرخانید).

rigging in our model step 28

کادر محاوره ای سیم کشی پارامتر باز خواهد شد. برای اتصال دایره به کادر روی این دکمه فلش کلیک کنید و برای اتصال آنها بر روی زبانه اتصال کلیک کنید.

rigging in our model step 29

حال وقتی داده‌های پارامتر چرخش را در گزینه ویژگی سفارشی دایره تغییر می‌دهیم، کادر ما مطابق پارامتر تنظیم می‌چرخد.
در نرم افزار 3Ds max انواع روش های ریگ بندی وجود دارد. شما می توانید پس از یادگیری ریگ بندی از این آموزش، آنها را به صورت مرحله به مرحله یاد بگیرید. با انجام این مراحل، پایه شما در مورد ما مطابق پارامتر تنظیم می‌چرخد.
در نرم افزار 3Ds max انواع روش های ریگ بندی وجود دارد. شما می توانید پس از یادگیری ریگ بندی شی در نرم افزار 3Ds max روشن می شود.
نتیجه

با این آموزش به راحتی می توانید هر نوع ریگینگی را به شی خود بدهید و آن را برای بیننده بسیار واقعی کنید. وقتی در مورد انواع مختلف روش‌های ریگینگ در 3Ds max آگاهی داشته باشید، امتیاز مثبتی را در منطقه کاری خود به دست خواهید آورد و مدل خود را موثرتر از قبلی خواهید کرد.

سایر مطالب سایت

طراحی کابینت ممبران (کابینت کلاسیک) چگونه است؟

طراحی کابینت ممبران (کابینت کلاسیک) چگونه است؟

طراحی کابینت ممبران یکی از جذابترین حوزه های گرافیک سه بعدی ست که با طراحی کابینت مدرن تفاوت های اساسی دارد و نیاز به سطح مهارتی بسیار بالاتری در مدلینگ آن است.استفاده از ابزارهای زیبا و پر پیچ و [...]

طراحی سه بعدی کابینت آشپزخانه در تری دی مکس

طراحی سه بعدی کابینت آشپزخانه در تری دی مکس

طراحی سه بعدی کابینت آشپزخانه طراحی سه بعدی کابینت آشپزخانه در تری دی مکس در عین اینکه یک تخصص پولساز است می تواند یک تفریح فوق العاده و جذاب برای گزران اوقات فراغت هر کسی باشد.با توجه به زقابتی [...]

نحوه کار با ابزار جابجایی (MOVE) در فتوشاپ

نحوه کار با ابزار جابجایی (MOVE) در فتوشاپ

  ابزار move tool اولین آیکون در جعبه ابزار سمت چب فتوشاپ می باشد. این ابزار جهت جا به جایی تصاویر و ناحیه های انتخاب شده مورد استفاده قرار می گیرد. کلید میانبر: V نکته: با نگه داشتن کلید [...]

تنظیمات Frame Buffer در پنجره رندر ستاپ

تنظیمات Frame Buffer در پنجره رندر ستاپ

در این مقاله به سراغ تنظیمات فریم بافر در تب vray از تنظیمات رندر وی ری در تری دی مکس خواهیم رفت و هر آنچه لازم است در مورد فریم بافر بدانید را از منبع اصلی تشریح خواهیم کرد.همانطور که در تصویر [...]