شناسه پست: 682
بازدید: 38

من پروژه های بی شماری را مشاهده کرده ام که برای رندرینگ ضعیف بوده و منجر به زمان طولانی رندر ، استفاده زیاد از رم و افزایش حجم غیر ضروری در هارد دیسک شده است. تجربه من در زمینه کار در پروژه های شخصی و صدها پروژه ارائه شده در یک مزرعه رندر به من کمک کرد تا مضامین و موضوعات خاصی را که مشترک برای رندرینگ هستند مشخص کنم. من تصمیم گرفتم که از دانش خود استفاده کنم تا یک سری آموزش را ایجاد کنم که به آن مشترکات بپردازد و تکنیک هایی را برای شما ارائه می دهد که با هدف دستیابی به رندر سریع تر و با ثبات تر به شما کمک کند.

 

این راهنما برای چه کسی است؟

  • این راهنما برای هر هنرمند سه‌بعدی است که هنگام ارائه یک پروژه به صورت محلی یا روی یک شبکه ، تجربه ناخوشایندی با استفاده از منابع خیلی زیاد داشته است.
  • تکنیک های بهینه سازی مفید را برای کاربران ۳ds Max مبتدی و متوسط پیدا خواهید کرد.
  • اگر کاربر پیشرفته ای هستید ، احتمالاً بیشتر آنها را می شناسید ، اما ممکن است اطلاعات جدیدی را در اینجا بیابید. جمله ای وجود دارد ، شما نمی دانید چه چیزی را نمی دانید.
  • روش های بهینه سازی ذکر شده در زیر مخصوصاً برای انیماتورها مفید خواهد بود زیرا حتی افزایش اندک در زمان ارائه در تعداد فریم های موجود در انیمیشن شما ضرب می شود.
  • هدف این راهنما ساده است – کاهش زمان ارائه و استفاده از رم – و زمان بیشتری را برای سمت خلاق پروژه به دست آورید ، در وقت و هزینه خود صرفه جویی کنید و مشتری های رضایت بیشتری داشته باشید.

اگه در مورد برنامه قدرتمند ۳ds max دانشی ندارید یا دانش شما در این زمینه کم هست اما علاقمند هستید این نرم افزار شگفت انگیز را یاد بگیرید ؛ دوره   ”  آموزش تری دی مکس ” یکی از بهترین انخاب های ممکن هست که می تونه بسیار به شما مکم کنه.

 

 

اثرات منفی معمولی صحنه های ضعیف بهینه شده

  • استفاده زیاد از رم ممکن است باعث شود صحنه شما در حین رندر خراب شود یا باعث کند شدن آن شود. این فقط به این دلیل است که برنامه باید دائماً داده های موقت را از یک هارد فراخوانی کند. هارد دیسک ها  ۱۰۰۰ برابر کندتر از RAM هستند، حتی هارد های از نوع SSD نیز از رم ها خیلی کندتر هستند.
  • تنظیمات صحنه پرتردد و شلوغ مانند polycount ، کیفیت و نمونه برداری ممکن است منجر به زمان طولانی ارائه شود که به نوبه خود ممکن است به زمان از دست رفته منجر شود ، یا در هنگام کار با مزارع ارائه دهنده ، می توانید هزینه بالاتری را انتظار داشته باشید.

 

روش های کاهش حجم پروژه ها در تری دی مکس

هرچه هندسه (polycount) بیشتر در صحنه شما باشد ، پرونده صحنه بزرگتر است ، برای ارائه آن به رم بیشتری احتیاج دارد و مدت زمان طولانی تر این رندر طول می کشد.

برای کاهش polycount در صحنه خود می توانید روش های زیر را امتحان کنید

 

۱٫۱- تعداد polycount را بررسی کنید

“۷” را فشار دهید تا نمایشگر آماری در نمای فعال فعال شود.
یا در گوشه سمت چپ بالای یک Viewport روی “+” کلیک کرده و “xView” و “نمایش آمار” را انتخاب کنید.

راهنمای جامع کاهش حجم پروژه ها و افزایش سرعت رندر در تری دی مکس
راهنمای جامع کاهش حجم پروژه ها و افزایش سرعت رندر در تری دی مکس

می توانید با کلیک کردن بر روی گوشه سمت چپ بالای Viewport (“+”) – با کلیک روی “Configure Viewports” → پانل “Statistics” گزینه های آمارهای دیگر را روشن یا خاموش کنید.

 

راهنمای-جامع-کاهش-حجم-پروژه-ها-و-افزایش-سرعت-رندر-در-تری-دی-مکس1
راهنمای-جامع-کاهش-حجم-پروژه-ها-و-افزایش-سرعت-رندر-در-تری-دی-مکس

 

  • Total – فقط آمار کل صحنه را نشان می دهد.
  • انتخاب – فقط آماری را برای انتخاب فعلی نشان می دهد.
  • Total + Selection – آماری را برای کل صحنه و انتخاب فعلی نشان می دهد.

 

 

۱٫۲- مدلهای سنگین را پیدا کنید.

پنجره “Select by name” (حرف انگلیسی h را فشار دهید) و ستون “Faces” را به منو اضافه کنید.
می توانید با کلیک راست بر روی نوار “Name” و انتخاب گزینه “Configure Columns” این کار را انجام دهید. لیستی از ستون های اضافی را مشاهده خواهید کرد که یکی از آنها “Faces” است.
این ستون تمام اشیاء موجود در صحنه را بر اساس تعداد چند ضلعی مرتب می کند.

 

راهنمای-جامع-کاهش-حجم-پروژه-ها-و-افزایش-سرعت-رندر-در-تری-دی-مکس
راهنمای-جامع-کاهش-حجم-پروژه-ها-و-افزایش-سرعت-رندر-در-تری-دی-مکس

۱٫۳- هندسه غیر ضروری را حذف کنید.

 

  • تمام هندسی را که در خارج از نمای دوربین قرار دارد حذف کنید و در ارائه نهایی قابل مشاهده نخواهد بود.
  • تمام هندسه پنهان شده در داخل یا توسط اشیاء دیگر را حذف کنید.
  • تمام مدل ها و مدل های پنهان را روی لایه های مخفی ، طرح هایی که برای مدل سازی استفاده کرده اید ، و نقشه های CAD وارد شده را حذف کنید.

 

 

چگونه اشیاء پنهان را پیدا کنیم؟

در پنجره “Select by Name” روی نماد “نمایش همه” کلیک کنید.
می توانید اشیاء پنهان را در صحنه خود با اضافه کردن ستون “پنهان” پیدا کنید ، به همان روشی که “Faces ” در بخش بالاتر T شرح داده شد.

برای پیدا کردن مدل های گم شده در خارج از صحنه شما هنگام وارد کردن یا کار کردن با این پروژه ، می توانید بر روی هر Viewport راست کلیک کرده و گزینه “unhide all” را انتخاب کنید ، با گزینه “Unhide objects on hidden layers” انتخاب شود. سپس گزینه “zoom extents” را در گوشه سمت راست پایین رابط کاربری حداکثر انتخاب کرده و “ctrl + a” را فشار دهید تا تمام مدل های موجود در صحنه انتخاب شوند. مدل های از دست رفته در صحنه قابل مشاهده خواهند بود. مطابق تصویر زیر عمل کنید.

 

کاهش-حجم-پروژه-ها-در-تری-دی-مکس

 

 

 

۱٫۴ از instance به جای کپی استفاده کنید.

در ۳ds Max می توانید یک شیء را به صورت instance کپی یا به عنوان نمونه (یا مرجعی برای آن نمونه استفاده کنید) کپی کنید.هنگامی که مش را به عنوان یک “copy” کپی می کنید ، ۳ds Max مش دیگری ایجاد می کند که در صحنه شما هم در هارد دیسک و هم RAM ذخیره می شود و این باعث افزایش پولیکون می شود.

اما ، اگر نمونه ای را ایجاد کنید( استفاده از instance به جای کپی) ، ۳ds Max اطلاعاتی را که یک کپی از مش در مکان دیگری در صحنه موجود است ذخیره می کند اما فقط داده های یک تکه را در حافظه و در پرونده صحنه نگه می دارد.

با استفاده از “instance ” می توانید تعداد زیادی از اشیاء کپی شده را در صحنه قرار دهید ، اما آنها تقریباً از همان رم استفاده می کنند و پرونده های مشابهی را به عنوان یک شی واحد دارند.
تنها نقطه ضعف این روش اینست که آن مشبکها باید با جسم اولیه یکسان نگه داشته شوند. و تغییر در یکی سبب تکثیر همان تغییرات در سایرین نیز می شود.

تفاوت-حالت-instance-و-حال-کپی
تفاوت-حالت-instance-و-حال-کپی

۱٫۵- مدلها را بهینه کنید

  • سعی کنید مدل ها را بر اساس فاصله آنها با دوربین یا سطح جزئیات مورد نیاز بهینه کنید.در رندر نهایی سطح جزئیات مدل ها را با دید آنها تنظیم کنید. به عنوان مثال ، اگر به تجسم خود به ماشین نیاز دارید اما خیلی دور هستند ، از مدل های ساده تر استفاده کنید یا آنها را بهینه کنید. هنگامی که نزدیک دوربین است ، می توان جزئیات بیشتری در آن استفاده کنید ، اما آنهایی که دورتر هستند می از مدل هایی با پولیگان های کمتر استفاده کنید.
  • نکته: در صورت لزوم اصلاح کننده های Turbosmooth یا Meshsmooth را اضافه نکنید و مقدار “Iterations” را تا حد ممکن پایین نگه دارید.

 

 

 

۱٫۶ – از اصلاح کننده های بهینه سازی( collapse ) در تری دی مکس استفاده کنید

این اصلاح کننده ها می توانند به سرعت تعداد پولی ها را در مدل شما کاهش دهند ، اما ممکن است شکل آن تغییر کنند.به منظور کاهش اندازه صحنه ها و استفاده از منابع آن ، شما باید با استفاده از اصلاح کننده collapse  قبل از رندر ، مدل را کولاپس کنید ، به خصوص هنگامی که می خواهید آن را از طریق شبکه ارائه دهید.
نکته: همیشه بخاطر داشته باشید که قبل از ایجاد تغییرات ، یک نسخه از صحنه را ذخیره کنید تا در صورت اشتباه انجام شود ، بتوانید به تنظیمات قدیمی برگردید.

در زیر برخی از مادیفایرهای بهینه ساز در تری دی مکس را ارائه می کنیم:

۱٫۶٫۱ – اصلاح کننده Optimize Modifier

Optimize Modifier به شما امکان می دهد تعدادfaces و vertices یک شی را کاهش دهید. این اشکال هندسی ( سه بعدی ) را ساده می کند و ضمن حفظ کیفیت قابل قبول تصویر ، رندر را سرعت می بخشد.

 

۱٫۶٫۲ – تعدیل کننده MultiRes

MultiRes Modifier با کاهش تعداد راس ها و چند ضلعی ها ، باعث کاهش حافظه مورد نیاز برای ارائه مدل ها می شود. MultiRes چندین مزیت نسبت به اصلاحگر Optimize از جمله عملکرد سریع تر و امکان مشخص کردن سطح کاهش به عنوان یک درصد دقیق یا تعداد vertex ارائه می دهد.

 

۱٫۶٫۳ – اصلاح کننده ProOptimizer

اصلاح کننده ProOptimizer به شما امکان می دهد تا اشیاء را انتخاب کرده و آنها را بهینه سازی کنید.

۱٫۶٫۴ – نرم افزار دسته ای ProOptimizer

ویژگی ProOptimizer ابزار بهینه سازی است که به شما کمک می کند با حفظ ظاهر شیء ، تعداد vertices  (و همچنین تعداد faces) در یک شی را کاهش دهید. گزینه های آن به شما امکان می دهد تا اطلاعات مربوط به رنگ ، نقشه برداری و رنگ vertex را در مدل بهینه حفظ کنید.

 

۱٫۷- استفاده از مدل های پیش ساخته به جای مدل + shaders

بعضی اوقات شما نیاز دارید که محیطی را برای صحنه خود خارج از نمای دوربین خود ایجاد کنید اما با ظاهر شدن در بازتاب ، ایجاد سایه ها یا روشن کردن آن با نور غیر مستقیم ، صحنه شما را تحت تأثیر قرار می دهد.در این حالت ، مدلهایی که  خارج از دید دوربین قرار دارند را  ساده نگه داشته یا آنها را با نمونه هایی با بافت از پیش آماده شده جایگزین کنید.

 

۱٫۸ چه زمانی مدل ها را کولاپس کنیو

روش های ذکر شده در زیر می تواند اندازه صحنه شما را بر روی هارد دیسک کاهش دهد ، به طوری که پروژه شما در ۳ds max سریعتر بارگذاری و پردازش خواهد شد ، که در مورد رندر از طریق شبکه اهمیت فراوانی دارد.

  • مدل های دارای اصلاح کننده های بهینه سازی شده اعمال شده باید قبل از رندر جمع شوند. این کار باعث کاهش مصرف رم ، زمان رندر و اندازه صحنه در هارد دیسک می شود.
  • اصلاح کننده های Mssmooth و Turbosmooth – به جای اینکه آنها را در یک پلی قابل ویرایش و یا قابل ویرایش قرار دهید ، مدل ها را با اصلاح کننده های اعمال شده روی آنها ساده نگه دارید. اگر خیلی زیاد باشد می توانید تراکم مش را اصلاح کنید و مدل ها روی دیسک سخت به شکل ساده تر آنها ذخیره می شوند ، بنابراین صحنه شما وزن کمتری خواهد داشت.

مثال ۱
مقایسه میزان استفاده از منابع هنگام ارائه مدل با اصلاحگر Meshsmooth پس از فروپاشی پشته به یک Edible Poly بر روی آنها و مدل اعمال شده است. مدل ها به عنوان نمونه کپی می شوند.

کاهش-حجم-پروژه-ها-در-تری-دی-مکس
کاهش-حجم-پروژه-ها-در-تری-دی-مکس

 

ویرایش Splines: شما می توانید با استفاده از اصلاح کننده هایی مانند Lathe ، Sweep یا گزینه “rendering” مدل های متراکم ۳D را در گزینه های ویرایش spline ویرایش کنید. آنها در پروژه شما به عنوان داده های کوچکتر در مقایسه با مدل های ایجاد شده به پلی قابل ویرایش ذخیره می شوند.

مثال ۲
مقایسه میزان استفاده از منابع برای spline قابل ویرایش با گزینه های ۳D / اصلاح کننده های اعمال شده (تراش و جارو) و پس از تبدیل آنها به پلی قابل ویرایش.

 

کاهش-حجم-پروژه-ها-در-تری-دی-مکس
کاهش-حجم-پروژه-ها-در-تری-دی-مکس

 

 

سایر مطالب سایت

نحوه کار با ابزار جابجایی (MOVE) در فتوشاپ

نحوه کار با ابزار جابجایی (MOVE) در فتوشاپ

  ابزار move tool اولین آیکون در جعبه ابزار سمت چب فتوشاپ می باشد. این ابزار جهت جا به جایی تصاویر و ناحیه های انتخاب شده مورد استفاده قرار می گیرد. کلید میانبر: V نکته: با نگه داشتن کلید [...]

طراحی کابینت ممبران (کابینت کلاسیک) چگونه است؟

طراحی کابینت ممبران (کابینت کلاسیک) چگونه است؟

طراحی کابینت ممبران یکی از جذابترین حوزه های گرافیک سه بعدی ست که با طراحی کابینت مدرن تفاوت های اساسی دارد و نیاز به سطح مهارتی بسیار بالاتری در مدلینگ آن است.استفاده از ابزارهای زیبا و پر پیچ و [...]

طراحی سه بعدی کابینت آشپزخانه در تری دی مکس

طراحی سه بعدی کابینت آشپزخانه در تری دی مکس

طراحی سه بعدی کابینت آشپزخانه طراحی سه بعدی کابینت آشپزخانه در تری دی مکس در عین اینکه یک تخصص پولساز است می تواند یک تفریح فوق العاده و جذاب برای گزران اوقات فراغت هر کسی باشد.با توجه به زقابتی [...]

ابزار quick selection tool در فتوشاپ

ابزار quick selection tool در فتوشاپ

  در این پست از سری آموزش های رایگان مکس آموز به آموزش quick selection tool می پردازیم و به تمامی تنظیمات و جزئیات این ابزار قدرتمند در فتوشاپ اشاره کامل خواهیم کرد به گونه ای که پس از دیدن [...]

آموزش مدلسازی پرده در تری دی مکس

آموزش مدلسازی پرده در تری دی مکس

  آموزش مدلسازی پرده در تری دی مکس در ادامه سلسله آموزش های رایگان تری دی مکس این بار به آموزش ساخت پرده در تری دی مکس خواهیم پرداخت.یکی از بهترین مادیفایر ها در ساخت پرده در تری دی مکس [...]