این یک میانبر در مورد نحوه استفاده از 3ds Max 2008 و V-Ray 1.5 برای کار با تصحیح گاما 2.2 است. این شامل دستورالعمل های گام به گام است که با تصاویر مناسب نشان داده شده است. اگر نمی خواهید عمیقاً در تئوری کاوش کنید، اما فقط می خواهید گردش کار خود را برای کار با گاما 2.2 تنظیم کنید، این راهنما در عرض چند دقیقه به شما کمک می کند. اگر کاربر 3ds Max هستید اما کاربر V-Ray نیستید، این نیز خوب است. احتمالاً به سرعت گزینه مربوطه را در نرم افزار تجسم سه بعدی خود پیدا خواهید کرد.
این مقاله در زمان های 3ds Max 2008 و V-Ray 1.5 نوشته شده است. در آن زمان، مقادیر گامای ورودی و خروجی برای هر دو، 3ds max و برای V-Ray خطی بودند، یعنی 1.0 به طور پیش فرض. برای به دست آوردن تجسم های سه بعدی که درست به نظر می رسند، باید آنها را به گاما 2.2 برسانیم، یا بهتر است بگوییم، نرم افزار رندر باید تصحیح گاما را به خصوص هنگام کار با رستر (بافت ها، خروجی رندر) در نظر بگیرد. بنابراین، نرم افزار باید برای کار با گاما 2.2 پیکربندی شود. این آموزش کوچک در واقع فرآیند راه اندازی گاما 2.2 را در نمونه های 3ds Max و V-Ray شرح می دهد.
خیلی سریع، رندرهای فوتورئالیستی از گالریهای فانتزی جایزه سهبعدی به آرامی به زندگی روزمره مهاجرت کردند و به یک استاندارد صنعتی، بهویژه برای رندرهای محصول و تجسمهای معماری تبدیل شدند. زمان کمی می گذرد (در واقع 6 سال) از زمان نگارش این مقاله، زمانی که برای بسیاری از توسعه دهندگان نرم افزار مشخص شد که گاما 2.2 باید به طور پیش فرض برای برنامه های رندر سه بعدی، از جمله توسعه دهندگان 3ds Max باشد. بنابراین، برای 3ds Max 2014 و نسخه های بعدی، Gamma 2.2 به یک مقدار پیش فرض تبدیل شده است. توسعه دهندگان V-Ray نیز با این امر سازگار شده اند.
امروزه، به طور کلی “چیزهای مرتبط با گاما” بسیار ساده تر شده اند و کمی با آنچه در اینجا توضیح داده شده است متفاوت است. بیایید بگوییم، دیگر نیازی به تنظیم تصحیح گاما در اولین نصب 3ds max ندارید.
علیرغم برطرف شدن بیشتر مشکلات گامای پیشفرض، مقاله فعلی به سبک داستان آموزشی نوشته شده است و میتواند برای هر کسی که به مفاهیم گاما “ورودی” و “خروجی” و روشهای راهاندازی نقشههای شطرنجی در 3ds max علاقهمند باشد، مفید باشد!
آموزش کامل Gamma 2.2 را از کجا می توان پیدا کرد
این یک دستورالعمل کوتاه در مورد نحوه تغییر گاما از 1.0 به 2.2 در 3ds Max و V-Ray است. یک آموزش کامل Gamma 2.2 با کمی تئوری را میتوانید در این آدرس پیدا کنید: Using Gamma 2.2 Complete Guide
برای استفاده از گاما 2.2 با 3ds Max + V-Ray، کافی است این چند مرحله ساده را دنبال کنید:
1. مقدار Gamma را که رندر V-Ray در آن کار می کند، تغییر دهید. برای انجام این کار، تب کشویی “V-Ray: Color mapping” را در تب “V-Ray” در گفتگوی “Render Scene:” (F10) پیدا کنید و مقدار “Gamma:” را از 1.0 به 2.2 تغییر دهید.


3. مقدار گاما را برای 3ds Max تغییر دهید.
3.1. گامای بافت ها را در ورودی 3ds Max تنظیم کنید. برای تصحیح گامای بافت در ورودی برنامه، باید مقدار پیشفرض “Input Gamma” را از 1.0 به 2.2 در Customize <=> Preferences …<=> Gamma and LUT تغییر دهید. فراموش نکنید که گزینه “Enable Gamma / LUT Correction” را برای دسترسی به تنظیمات گاما فعال کنید.
3.2. حالت نمایش گاما 2.2 صحیح را در 3ds Max تنظیم کنید. برای تنظیم نمایش صحیح مواد در «ویرایشگر مواد» و شیب ها در «انتخابگر رنگ»، باید از تنظیمات تب «گاما و LUT» نیز استفاده کنید. برای این منظور مقدار 2.2 گاما در بخش “نمایش” و چک باکس های “Affect Color Selectors” و “Affect Material Editor” در بخش “Materials and Colors” باید تنظیم شوند.
