از ابزار Mirror در تری دی مکس (همانطور که از عنوان آن نیز پیداست)برای قرینه سازی آبجکت ها بصورت آینه ای در محور های مختصات یا گیزمو ها استفاده می شود.دستور Mirror در تری دی مکس این کار را با جابجا کردن تنها و یا تهیه کپی از آبجکت انتخاب شده انجام میدهد. در این پست نحوه استفاده و ایجاد کپی به صورت قرینه با ابزار Mirror را به شما آموزش میدهیم برای آموزش همه ابزارهای این نرمافزار جهت انجام پروژهها و مدلسازی طرحها و ایدههای خود میتوانید پکیج آموزش تری دی مکس را از سایت مکس آموز تهیه کنید.
دسترسی به ابزار Mirror در تری دی مکس
برای دسترسی به ابزار Mirror در تری دی مکس از چند طریق می توان اقدام نمود.
- از منوی اصلی تری دی مکس روی سربرگ tools کلیک کنید و در زیر مجموعه های tools گزینه mirror را انتخاب نمایید.
- از منوی toolbar روی آیکن mirror کلیک کنید.
- از لیست مادیفایرها ، مادیفای mirror را انتخاب کنید.
- از منوی ribbon و از برگه object placment ابزار mirror را انتخاب کنید.
نحوه کار با ابزار Mirror در تری دی مکس
برای گرفتن کپی به صورت قرینه و یا آینهای و معکوس کردن آبجکتها، باید ابتدا آبجکت مورد نظر خود را در تری دی مکس انتخاب (Select) کنید سپس از طریق یکی از روش های بالا نسبت به فراخوانی دستورMirror اقدام کنید. بعد از اجرای دستورMirror پنجرهای تنظیمات آن گشوده خواهد شد.
Transform: شئ موردنظر آینه میشود.
Geometry: شئ موردنظر آینه میشود و یک مدیفایر (Mirror) به آبجکت اضافه میشود.
Mirror Axis: با استفاده از این قسمت امکان آینهکردن یک آبجکت در یک یا دو محور (X, Y, Z, XY, XZ, YZ) میسر میشود.
Offset: امکان جابهجایی شئ آینهشده امکانپذیر میباشد.
Clone Selection
No Clone: عمل آینهشدن بر روی آبجکت انتخابشده صورت میگیرد.
Copy: عمل آینهشدن بر روی یک نسخۀ کپی آبجکت انتخابشده صورت میگیرد.
Instance: در این حالت تمامی آبجکتها با هم در ارتباط هستند و در صورت تغییر یک آبجکت بقیۀ آبجکتها هم تغییر میکنند.
Reference: در این حالت آبجکتها با هم در ارتباط هستند اما امکان تغییر آنها بهصورت مستقل هم وجود دارد. اما در صورتی که آبجکت (Reference) را تغییر دهیم بر روی تمامی آبجکت اعمال میشود.