مقدمه ای بر Mental Ray در 3ds Max
تری دی مکس یک نرم افزار حرفه ای طراحی کامپیوتری سه بعدی است که در ساخت انیمیشن های سه بعدی، بازی ها، مدل ها، تصاویر و غیره استفاده می شود و نقش عمده ای در کار توسعه دهندگان بازی های ویدئویی، استودیوهای فیلم و تلویزیون ایفا می کند. Mental Ray بخش اصلی نرم افزار 3D max است.
منتال ری چیست؟
Mental Ray نوع متفاوتی از نورپردازی را به جسم شما می دهد و آن را به دنیای واقعی متصل می کند. با دستور mental ray میتوانیم مدل خود را بررسی کنیم که در حضور نورهای دنیای واقعی کار میکند و تا زمانی که بهترین نتیجه را از مدل خود در پروژه خود به دست آوریم، میتوانیم تغییرات زیادی ایجاد کنیم.منتال ری یک دید واقعی از مدل به ما می دهد. در اینجا شما یاد خواهید گرفت که چگونه تنظیمات اشعه ذهنی را در پروژه خود با من به صورت گام به گام انجام دهید:
در نرم افزار 3D max چهار نما وجود دارد که عبارتند از نمای بالا، نمای جلو، نمای چپ و آخرین مورد نمای پرسپکتیو است. ما می توانیم هر زمان که بخواهیم هر یک از آنها را برای طراحی مدل خود انتخاب کنیم.
- در اینجا ما مدل از پیش طراحی شده خود را از یک اتاق برای ایجاد یک افکت منتال ری بر روی آن می گیریم.
برای ساخت این مدل از انواع اشکال سه بعدی، مستطیل و سایر دستورات طراحی استفاده کردیم. شما می توانید هر مدلی را که خودتان ساخته اید برای دادن منتال ری به مدل خود استفاده کنید. بیایید مراحل منتال ری را در آموزش خود شروع کنیم. ما در اینجا دو نوع نور داریم که استاندارد و فتومتریک هستند. در اینجا تمام پارامترهای نور آزاد را یاد می گیریم.
مرحله 1: به common panel بروید، روی تب گزینه light کلیک کنید، روی گزینه Photometric پنل مشترک کلیک کنید.
مرحله ۲: روی برگه Free light پانل مشترک کلیک کنید.
مرحله 3: اکنون، نور را همانطور که در تصویر نشان داده شده است تنظیم می کنم. شما می توانید آن را با توجه به خود تنظیم کنید. برای جابجایی نور، روی زبانه حرکت، که در گوشه سمت چپ بالای پنجره کار وجود دارد، کلیک کنید. آن را در موقعیت عالی حرکت دهید تا بتوانیم تأثیر آن را به درستی ببینیم.
مرحله ۴: اکنون پیشنمایش آن را در رندر خواهیم دید.
مرحله 5: میتوانیم این چراغ را از گزینه پارامتر عمومی موجود در ناحیه common panel روشن و خاموش کنیم. روی علامت در کادر روشن کلیک کنید تا روشن شود، یا علامت این کادر را برای خاموش کردن نور بردارید.
مرحله 6: به بخش ویرایشگر نور بروید، گزینه هدف را از اینجا انتخاب کنید، میتوانیم فرم فاصله هدف را در اینجا تنظیم کنیم فاصله هدف به این معنی است که نور باید در کدام ناحیه متمرکز شود.
مرحله 7: از اینجا میتوانیم با کلیک کردن روی کادر انتخاب گزینه On، سایه بدهیم. می توانید نمایش را در رندر ببینید.
مرحله 8: در اینجا گزینه توزیع نور در پانل مشترک است.
با این گزینه می توانیم انواع مختلف نور را در مدل خود تنظیم کنیم که عبارتند از Uniform Spherical، Photometric Web، Spotlight و غیره. شما می توانید با توجه به نیاز خود انتخاب کنید.
مرحله 9: اکنون، spotlight را به شما نشان خواهم داد. کانون توجه را از اینجا انتخاب کنید.
مرحله 10: و آن را در مدل تنظیم کنید.
مرحله 11: با کلیک بر روی برگه رندر، که در گوشه سمت راست بالای فضای کاری وجود دارد، برای رندر افکت کلیک کنید.آموزش تنظیمات رندر در تری دی مکس را حتماً مورد مطالعه قرار دهید.
مرحله ۱۲: اکنون نور کروی یکنواخت را از اینجا می گیریم و آن را در مکانی عالی قرار می دهیم تا بتواند به طور یکنواخت در مدل ما توزیع شود.
مرحله 13: اکنون، رنگ نور را برای تغییر رنگ محیط تغییر می دهیم، رنگی را از گزینه رنگ فیلتر پانل مشترک انتخاب کنید.
مرحله ۱۴: میتوانید جلوههای رنگی مختلف را در مدل خود بررسی کنید.
مرحله 15: در اینجا، شدت نور را تنظیم می کنیم. شدت به معنای روشنایی نور برای تنظیم شدت نور است. به پنل مشترک بروید، به گزینه Dimming بروید و داده ها را در اینجا تنظیم کنید.
میتوانید با تغییر دادهها هر چند بار که میخواهید، جلوه کمنور را بررسی کنید.
مرحله ۱۶: برای دیدن جلوه آن را رندر کنید، برای رندر کردن، روی دکمه رندر در گوشه بالای ناحیه کار بروید.
مرحله 17: برای مؤثرتر کردن آن، برخی از پارامترهای رندر را از تنظیم رندر تنظیم میکنیم. برای رندر، کلید F8 را روی صفحه کلید فشار دهید. یک کادر محاوره ای باز می شود؛ به سفارشی بروید و از اینجا گزینه HDTV (video) را انتخاب کنید.
مرحله 18: روی گزینه با وضوح بالا، یعنی 1920 x 1080 کلیک کنید و روی برگه رندر کادر گفتگوی تنظیم رندر کلیک کنید.
مرحله 19: اکنون، یک چراغ دیگر را تنظیم می کنم، روی زبانه ایجاد یک پنل مشترک کلیک کنید، روی Photometric کلیک کنید، روی Free light draw it در مدل کلیک کنید.
مرحله 20: نور ناحیه پارامتر پانل مشترک را کم کنید تا اثر آن را ببینید.
مرحله ۲۱: نور photometric web را از قسمت پانل مشترک انتخاب کنید تا نور متفاوتی نسبت به نور قبلی که در مدل خود تنظیم کرده بودیم ایجاد کنید. ما از نور photometric web برای ارائه جلوه های نوری مختلف در مدل خود استفاده می کنیم.
مرحله ۲۲: نور را انتخاب میکنیم و روی دکمه حرکت کلیک میکنیم و آن را به وسط میکشیم. می توانید نور را در هر جایی از مدل خود، جایی که دوست دارید قرار دهید، قرار دهید.
مرحله ۲۳: اکنون، دوباره افکت رندر را خواهیم دید.
مرحله ۲۴: و برای ایجاد کپی از نور روی نور کلیک میکند و به سادگی با نگه داشتن کلیک، آن را بکشید. میتوانید نسخههای زیادی را یکی یکی ایجاد کنید، روی دکمه رادیویی کپی کلیک کنید تا آن را شبیهسازی کنید، و روی زبانه ok کلیک کنید.
مرحله ۲۵: با فشار دادن کلیدهای Alt+W روی صفحهکلید، جلوه را در نمای پرسپکتیو تمام صفحه بررسی میکنم.
اکنون ، ما می توانیم تأثیر نور را به راحتی بر روی مدل خود ببینیم. فقط با دنبال کردن این مراحل می توانید از نوع متفاوتی از نور در پروژه خود استفاده کنید. پس از کشیدن نور آزاد روی مدل برای استفاده از نورهای مختلف، باید نورهای مختلفی را بگیرید که دارای Web Photometric، Uniform Sphere هستند.
نتیجه – منتال ری در 3ds Max
در اینجا شما اصول اولیه منتال ری را در تری دی مکس آموخته اید و پس از این آموزش می توانید به راحتی برای هر شی سه بعدی و پروژه مدل سه بعدی مانتال ری تنظیم کنید. منتال ری مدل شما را بسیار موثر می کند. پس از شناخت منتال ری شما قادر خواهید بود به روشی بسیار ساده به مدل خود افکت های نورپردازی بدهید.
این راهنمای منتال ری در 3ds Max است. در اینجا ما در 3ds max به روشی آسان با یک نتیجه مدل بسیار مؤثر بحث می کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید سایر مقالات مرتبط ما را نیز مرور کنید-