دستور Lathe در تری دی مکس
مدیفایر Lathe در تری دی مکس یکی از پرکاربردترین مادیفایر ها و دستورهای تری دی مکس است که در مدلینگ اشیاء سه بعدی با ماهیت دورانی بسیار کاربرد دارد.مدلینگ چراغدان کلاسیک ـ مدلینگ انواع لیوان و … با این اصلاحگر قدرتمند به راحتی آب خوردن انجام می شود. این مادیفایر بر اساس چرخاندن یک (Shape) حول محور موردنظر یک حجم سهبعدی در اختیار ما قرار میدهد.در ادامه بیشتر و دقیق تر با دستور lathe در تری دی مکس آشنا خواهیم شد.
مدلینگ لیوان با دستور lathe در تری دی مکس
همانند تصویر زیر ابتدا با استفاده از line از زیر مجموعه shapes و با استفاده از تنظیمات حرفه ای spline سطح مقطع لیوان را ترسیم می کنیم.آموزش مقطع درب کابینت کلاسیک را حتما ببینید.
نحوه فراخوانی دستور lathe در تری دی مکس
پس از ایجاد سطح مقطع لیوان ، از لیست مادیفایر ها ، Lathe را انتخاب کنید تا سطح مقع لیوان مانند تصویر زیر تغییر کرده و تنظیمات Lathe به شما نمایان شود.
پس از اعمال دستور lathe در تری دی مکس ، سطح مقطع لیوان به صورت ناهنجاری نمایش داده می شود که جای نگرانی نیست.تنظیمات lathe شما را قادر می سازد تا این ناهنجاری ها را از بین ببرید و به یک مدلسازی استاندارد برسید.
تنظیمات دستور lathe در تری دی مکس
Axis: وظیفۀ (Axis) تعیین و جابهجایی محل دوران میباشد.کافیه روی Axis کلیک کنید تا به رنگ آبی در بیاد و در حالت انتخاب قرار بگیره.حالا ابزار move تری دی مکس را انتخاب کنید تا گیزمو های lathe نمایان بشه.در جهت های مختلف گیزمو ها رو حرکت بدید تا به فرم ایده آل خودتون برسید.

Degrees: تعیین مقدار چرخش (Shape) حول محور مورد نظر را تعیین می کند.برای مدلینگ لیوان با ابزار lathe ، گزینه Degrees را روی 360 درجه تنظیم کنید.
Weld Core: با فعالکردن این تیک ورتکسها در محل رسیدن به یکدیگر (Weld) میشوند.
Flip Normals: با فعالکردن این تیک نرمالها (Normal) معکوس میشوند.
Segments: تعیین تعداد سگمنتهای عرضی را تعیین می کند.هر مقدار تعداد سگمنت ها بیشتر باشد مدل ایجاد شده نرم تر و زیبا تر ساخته خواهد شد.
Capping
Cap Start: نمایش یا عدم نمایش (Cap) در ابتدای (Lathe)
Cap End: نمایش یا عدم نمایش (Cap) در انتهای (Lathe)
Grid: چیدمان (edges) به شکل (grid pattern) میشود.
Direction: با این گزینه جهت دوران Lathe حول محور های سه گانه تعیین می شود.
X/Y/Z: تعیین جهت دوران در راستای سه محور (X/Y/Z)
Align
Min/Center/Max: تعیین موقعیت (Axis)
Output : این گزینه ساختار مدل ایجاد شده را بر اساس پَچ ، مِش و نوربز تعیین می کند
Patch: ساختار (Patch) مدل را با تعداد خطوط(سگمنت مشبک) کمتری نسبت به دو حالت دیگر تنظیم می کند که سبب می شود حجم مدل سبکتر پردازش شود
Mesh: ساختار (Mesh) مدل را با تعداد خطوط(سگمنت مشبک) بیشتری نسبت به Patch تنظیم می کند
NURBS: ساختار (NURBS) سگمن تها را بصورت نوربز(مثلث گونه) پردازش می کند.
Generate Mapping Coordinates: این چکباکس فرصت ایجاد مختصات مپدهی را بر روی آبجکت مهیا میکند.
Real-World Map Size: با فعالکردن این چکباکس امکان قرارگیری تکسچر بر روی آبجکت با اندازۀ واقعی مهیا میشود.
Generate Material Ids: جهت اختصاص (Material Id) برای قسمت بدنه و (Cap) ها
Smooth: فعالنمودن گروههای هموارسازی
همانطور که در این پست مشاهده کردیددستور lathe در تری دی مکس بسیار راحت تر از چیزی است که فکرش را بکنید.سئوالات خود در مورد مادیفایر lathe در تری دی مکس با ما در میان بگذارید تا در اسرع وقت توسط کارشناسان مکس آموز پاسخ مناسب خود را دریافت نمایید.