مقدمه ای بر طراحی داخلی در 3ds Max
3ds Max یک نرم افزار مدل سازی سه بعدی است که متخصصان گرافیک مدل سازی سه بعدی به طور گسترده از آن استفاده می کنند. این نرم افزار توسط Autodesk در سال 1996 توسعه یافته است. ما از این نرم افزار برای انواع مختلف کارها استفاده می کنیم، از جمله در طراحی داخلی، مورد استفاده توسعه دهندگان بازی های ویدیویی برای مدل سازی شخصیت و طراحی بازی، مورد استفاده توسط معماری ها برای کارهای معماری و سایر رسانه های دیجیتال. در اینجا در این مقاله به روشی بسیار جالب به بحث “طراحی داخلی چیست؟” و “چگونه می توانیم در نرم افزار 3ds max یک طراحی داخلی ایجاد کنیم؟” می پردازیم.
طراحی داخلی چیست؟
طراحی داخلی، نقشه کشی و ساخت و ساز فضاها به دست انسان، بخشی از طراحی محیطی بوده و ارتباط نزدیکی با معماری دارد.
اگرچه طراحی برای ایجاد یک محیط خوشایند به دوران تمدن اولیه بشر برمی گردد.
آموزش طراحی 3d max
ما این را از طریق چند مرحله ساده به روشی بسیار آسان برای یادگیری یاد خواهیم گرفت. پس اجازه دهید شروع کنیم:
مرحله 1: این رابط کاربری نرم افزار 3ds max است. ناحیه رابط کاربری آن دارای چهار درگاه دید است: نمای بالا، نمای جلو، نمای چپ و نمای پرسپکتیو. این نما به شما کمک می کند تا شی 3 بعدی خود را از زوایای مختلف مکان یابی کنید.
مرحله 2: میتوانید با فشار دادن دکمه Alt + w از صفحهکلید، تمام صفحهنمایش را در هر نما بسازید و دوباره Alt + W را فشار دهید تا به صفحه عادی برگردید.
مرحله 3: قبل از شروع هر مدلسازی در این نرمافزار، باید واحدها را تنظیم کنیم. برای راه اندازی واحد، به گزینه “Customize” در نوار منو که در بالای ناحیه کاری است بروید و روی گزینه Units Setup در لیست کشویی کلیک کنید.
مرحله 4: کادر راهاندازی واحد باز خواهد شد. در اینجا در واحد راه اندازی جعبه. ما انواع مختلفی از پارامترهای واحد مانند واحدهای متریک، استاندارد ایالات متحده، سفارشی و ژنریک داریم
مرحله 5: روی واحد Generic کلیک می کنیم و گزینه International را در آن انتخاب می کنیم. ما این گزینه را انتخاب می کنیم تا زمانی که هر طرح چیدمانی را از نرم افزارهای دیگر به این نرم افزار وارد می کنیم، هیچ تاثیری روی واحد آن طرح بندی نداشته باشد. اکنون روی دکمه Ok در کادر محاوره ای این واحد راه اندازی کلیک کنید تا تنظیمات اعمال شوند:
نکته 6: اجازه دهید فضایی را برای یادگیری طراحی داخلی خود باز کنیم. برای چیدمان اتاق از کنترل پنل این نرم افزار دستور خط میگیرم. می توانید یک طرح از پیش طراحی شده اتاق را از نرم افزار Auto Cad وارد کنید.
مرحله 7: اکنون روی Top viewport کلیک کنید و دکمه Alt + W را فشار دهید تا نمای تمام صفحه از این viewport نمایش داده شود:
برای دستور خط، به کنترل پنل بروید. روی Shape Option کلیک کنید.
- دستور Line را از اینجا انتخاب کنید.
مرحله 8: برای تراز بهتر، اسنپ تاگل 2 بعدی را فعال میکنیم که در بالای ناحیه کاری این نرمافزار قرار دارد.
مرحله 9: اکنون چیدمان دیوارهای اتاق را به این صورت بسازید. وقتی شکل خط را می بندید، با نشان دادن کادر محاوره ای مانند این، از شما می پرسد که آیا می خواهید شکل را ببندید یا نه. سپس بر روی تب Yes این کادر کلیک کنید
مرحله 10: اکنون طرح دیوار را انتخاب کنید، دوباره به کنترل پنل بروید و روی گزینه اصلاح کلیک کنید.
- حال بر روی کلید فلش رو به پایین گزینه modify List کلیک کنید.
- و گزینه Extrude را جستجو کنید.
مرحله 11: پس از کلیک بر روی دکمه «Extrude»، ارتفاع به چیدمان ناحیه دیوار اضافه میشود.
مرحله 12:حالا در قسمت پارامتر ارتفاع دیوار را مطابق با محاسبات خودتان بدهید. اگر در حال ساخت یک پروژه حرفه ای هستید، می توانید مقدار ارتفاع را به صورت دستی وارد کنید.
مرحله 13: اکنون، قسمت دیگری از دیوار را انتخاب کنید و همانطور که در مرحله قبل انجام دادیم، ارتفاع را در این بخش اضافه کنید..
مرحله 14: من یک پنجره در این اتاق خواهم ساخت. من از یک plane ساده برای ساخت پنجره استفاده خواهم کرد. برای plane به کنترل پنل این نرم افزار رفته و روی گزینه Geometry این پنل کلیک کنید.
مرحله 15: یک snap 2d را روشن کنید و یک صفحه از نمای چپ بکشید.
مرحله 16: اکنون plane را در موقعیت خود با مدیریت آن از درگاههای دید مختلف تنظیم کنید.
- شما می توانید در هر نقطه از کار خود، شیشه، درها و سایر نکات برجسته را در قسمت پنجره این اتاق اضافه کنید.
همچنین می توانید از پنجره و در از پیش طراحی شده از گزینه “Standard Primitives” استفاده کنید. - روی کلید فلش رو به پایین این گزینه کلیک کنید و از اینجا گزینه “Windows” را انتخاب کنید:
مرحله 17: نوع پنجره را از قسمت نوع شی انتخاب کنید و آن را در ناحیه پنجره بکشید:
مرحله 18: و اگر روی آن گزینه نیست، آن را در گزینه خود تنظیم کنید.
مرحله 19: اکنون در را به این اتاق اضافه می کنیم. مجددا برای درب از پیش طراحی شده بر روی گزینه Geometry کلیک کرده و روی کلید فلش پایین گزینه Standard Primitive کلیک کنید. حالا از اینجا گزینه در را انتخاب کنید.
مرحله 20: نوع در را از قسمت نوع شی درب انتخاب کنید و با دادن ارتفاع و عرض آن در، در را بکشید:
مرحله 21: اکنون روی ابزار Move کلیک کنید و با مدیریت آن از درگاه دید متفاوت، درب را به انتخاب خود تنظیم کنید.
مرحله ۲۲: میتوانید انواع مختلفی از چیزها را برای قرار دادن آنها در اتاق بسازید، مانند قفسهها، نصب تلویزیون، میز، صندلی، و سایر وسایل تزئینی. بعد از تمرین روی این نرم افزار با این موارد آشنا خواهید شد.
مرحله ۲۳: همچنین میتوانید به اتاق نور اضافه کنید. برای اضافه کردن نور، روی نماد نور در کنترل پنل کلیک کنید و نوع نوری را که می خواهید در اتاق خود استفاده کنید انتخاب کنید.
- چراغ را در محل مورد نظر خود قرار دهید.
- حالا روی گزینه Rendered Frame Window کلیک کنید تا اثر نور در اتاق را ببینید.
- با کلیک بر روی دکمه رندر پنجره باز شده، می توانید اثر نور را در اتاق خود مشاهده کنید.
هر آنچه گفت شد بخش کوچکی از اصول طراحی داخلی در تری دی مکس است. با استفاده از این ایده می توانید یک طراحی داخلی بسیار حرفه ای از هر چیدمانی انجام دهید.
نتیجه
پس از این مقاله، میدانید “طراحی داخلی چیست؟” و “چگونه می توانید یک طراحی داخلی در نرم افزار 3ds max ایجاد کنید” را درک کنید؟ شما می توانید با تمرین بر روی آن مهارت های طراحی داخلی خود را افزایش دهید و پس از تسلط بر آن، به راحتی می توانید یک طراحی داخلی بسیار حرفه ای انجام دهید.