اولین قدم برای شروع یادگیری تری دی مکس شناخت رابط کاربری و آشنایی با محیط نرم افزار تری دی مکس میباشد. بهطور کلی به بخش گرافیکال یک نرمافزار که کاربر با آن برخورد میکند رابط کاربری یا User interface میگویند.برنامه تری دی مکس از جمله نرم افزارهایی است که پس از نصب و کرک تری دی مکس و هنگام باز کردن آن با محیطی پز از پنل و ابزار های مختلف مواجه می شوید که این موضوع شما را می ترساند.فهم و درک درست از محیط هر نرم افزار شما را با منطق و هدف آن بهتر آشنا می کند.هر چند محیط نرم افزار تری دی مکس بنظر پیچیده می رسد اما باید بگم این مسأله برای همه حتی خود من نیز اتفاق افتاده است و پس از یادگیری اصولی تری دی مکس ، ترس شما فرو خواهد ریخت و می توانید به ورود به بازار معماری با تری دی مکس فکر کنید.
معرفی محیط نرم افزار تری دی مکس
همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنیدمحیط برنامه تری دی مکس از بخش ها و ابزار های متعددی تشکیل شده است که تمامی ابزار ها متناسب با عملکرد خود بصورت هوشمندانه ای دسته بندی شده اند.هر پنل وظیفه مختص به خود را ایفا می کند و از ابزار های مرتبط با هدف خود تشکیل شده است.
بخش شماره 2- Workspace selector
در بخش اول شما نام شرکت سازنده تری دی مکس و همچنین ورژن نصب شده روی کامپیوتر خود را مشاهده می کنید.فهم اینکه کدام ورژن تری دی مکس روی سیستم شما نصب است ضروری است.شما می بایست متناسب با ورژن جاری تری دی مکس خود پلاگین ها و اسکریپت های تری دی مکس را نصب نمایید.بعنوان مثال پلاگین وی ری ساخته شده برای ورژن 2017 روی تری دی مکس نسخه 2016 قابلیت اجرا شدن ندارد.
همانند تصویر بالا از بخش Workspace selector شما قادرید چیدمان پنل ها و ابزار های کاری خود را متناسب با سبک و کاری که انجام می دهید تنظیم کنید و از پریست های آماده تری دی مکس استفاده کنید.متناسب با حالتی که از بخش Workspace selector انتخاب می کنید ، محیط نرم افزار تری دی مکس نیز تغییر حالت داده و برخی پنل ها و ابزار ها در دسترسی بیشتری نسبت به سایر حالات قرار می گیرند.برای آشنایی بیشتر مقاله ” Workspace در تری دی مکس ” را حتماً مورد مطالعه قرار دهید.
بخش شماره 3
این بخش از محیط نرم افزار تری دی مکس دسترسی سریع برای وارد کردن پروژه جدید به تری دی مکس ، ذخیره سازی پروژه جاری و فرآیند جلو و عقب بردن عملیات های اخیر در تری دی مکس کاربرد دارد.
بخش شماره 4 ( Menu bar )
این بخش از محیط برنامه 3d max تمامی فرامین برنامه تری دی مکس را در خود جای داده است. جهت استفاده از بخشهای مختلف نرمافزار میتوان از نوار منو برای بازکردن بخش مورد نظر استفاده نمود. Menu bar در تری دی مکس تمامی ابزار ها و پنل های کاربردی تری دی مکس را بصورت دسته بندی شده به شما ارائه می دهد.به دلیل فراوانی ابزار های تری دی مکس امکان نمایش بصری و گرافیکی همه آنها در محیط اصلی برنامه وجود ندارد به همین دلیل تمامی امکانات تری دی مکس درون Menu bar دسته بندی شده اند.
بخش شماره 5 (Main Toolbar)
پرکاربردترین ابزار های تری دی مکس در نوار ابزار اصلی یا (Main Toolbar) تعبیه شده است.این بخش در شروع یادگیر تری دی مکس بسیار به شما کمک می کند و شامل پر استفاده ترین ابزار های تری دی مکس است.
بخش شماره 6 (command panel)
این بخش یکی از مهمترین بخش های برنامه تری دی مکس است و آغاز فرایند مدلسازی در تری دی مکس از همین بخش است.در این بخش شما قادرید انواع احجام سه بعدی ، اشکال دوبعدی ، نورها ، دوربین ها و سایر بخش های کلیدی را ترسیم کنید.
همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید ، command panel شامل 6 بخش است که به شما اجاره دسترسی به اکثر بخشهای مدلسازی را میدهد.این بخش از محیط نرم افزار تری دی مکس یکی از پرکاربرد ترین بخش های آن است.تنظیمات بسیار زیاد و البته حرفه ای این بخش شما را در مدلینگ و شبیه سازی هر شی ممکن می کند.بخش های ششگانه زیر مجموعه command panel به شرح ذیل هستند:
- Create panel: این تب برای ساخت هر نوع شئ که در تری دی مکس ساخته میشود، مورد استفاده قرار میگیرد.
- Modify panel: وظیفۀ ویرایش شئهای ساختهشده به عهدۀ (Modify panel) میباشد.
- Hierarchy panel: روابط بین آبجکتها و تنظیم مرکز ثقل (Pivot Point) اشیاء را نیز کنترل میکند.
- Motion panel: با استفاده از (Motion panel) کنترل کاملی بر روی پویانمایی خواهید داشت.
- Display panel: امکان کنترل نمایش اشیاء را به شما میدهد.
- Utilities panel: هر آنچه که توانایی دستهبندیشدن در 5 پنل قبلی را نداشته و لازم است که در تری دی مکس حضور داشته باشد، در این تب جای داده شده است.
بخش شماره 7 ویوپورت تری دی مکس
ویوپورت در تری دی مکس اصلی ترین و پر کاربرد ترین قسمت آن است.Viewportدر تری دی مکس به دریچه دیدی گفته میشود که به کاربران این امکان را میدهد تا ترسیمات خود رادر چهار جهت مشاهده کنند که به هر یک از آنها یک ویوپورت گفته می شود که هر یک از این چهار پنجره یک جهت و یا زاویه دید را برای شما به نمایش میگذارند که شامل چهار بخش نمای perspective ، نمایfront، نمایleft، نمای Top که نماهای دوبعدی هستند و به ترتیب از زوایای رو به رو ، چپ و بالا سوژه را برای شما به نمایش میگذارد که به مجموعه این نماها اصطلاحا view port گفته می شود.
برای آشنایی بیشتر مقاله ” تنظیمات ویوپورت تری دی مکس ” را حتما مورد مطالعه قرار دهید.
بخش شماره 8 ناوبری درگاه دید تری دی مکس
کنترلرهای این قسمت از محیط نرم افزار تری دی مکس وظیفۀ مدیریت کردن زاویۀ و نمایش ویوپورتها در تری دی مکس را بر عهدۀ دارند.
توسط ابزار های بخش Viewport Navigation شما قادرید عملیات هایی نظیر برگرداندن صحنه خارج از میدان دید ، بزرگنمایی روی تمام ویوپورتها ، بزرگنمایی روی ویوپورت در حالت انتخاب ، چرخیدن دور حجم در حالت انتخاب ، پن کردن ، قدم زدن در صحنه و …برای آشنایی بیشتر با این بخش از محیط برنامه تری دی مکس مقاله ” ابزارهای ناوبری درگاه دید در تری دی مکس ” را مورد مطالعه قرار دهید.
بخش شماره 9 Scene Explorer در تری دی مکس
پنجره Scene Explorer در تری دی مکس یکی از ابزار های موجود در این برنامه قدرتمند است که درک درست آن بسیار به شما کمک می کند.کارهایی از قبیل جستجو موضوع سه بعدی بر اساس نام ، فیلتر کردن المان های صحنه بر اساس دسته بندی آن( حجم سه بعدی ، اشکال دوبعدی ، نورها ، دوربین ها و …) جهت دسترسی سریعتر ، ایجاد رابطه ولد و والدی بین احجام مختلف ، قفل کردن حالت ولد و والدی برای برخی اشیاء و …. را برای شما ممکن می کند.