مقدمه ای بر اموزش مدلسازی ماشین با تری دی مکس
تری دی مکس یک نرم افزار حرفه ای طراحی کامپیوتری سه بعدی است که برای ساخت انیمیشن های سه بعدی، بازی ها، مدل ها، تصاویر و … استفاده می شود. مدل سازی خودرو در تری دی مکس قسمت جالب و ابتدایی این نرم افزار است. زمانی که دانشی در زمینه مدل سازی خودرو به دست آوردیم، قادر خواهیم بود نوع متفاوتی از مدل خودرو ایجاد کنیم.
چگونه واحد را در مدلسازی خودرو در 3ds Max تنظیم کنیم؟
مراحل زیر برای تنظیم واحدها برای مدل سازی خودرو آمده است:
مرحله 1: اول از همه، ما واحدها را بر اساس نیاز خود تنظیم می کنیم. برای تنظیم واحدها به دکمه سفارشی سازی در گوشه بالا بروید.
مرحله ۲: روی گزینه Units Setup کلیک کنید.
مرحله ۳: کادر محاورهای باز میشود که دو گزینه برای تنظیم واحد دارد.
مرحله ۴: متریک، برای تنظیم واحد در متر، سانتیمتر و غیره.
مرحله 5: و دیگری استاندارد ایالات متحده برای تنظیم واحدها در فوت و اینچ است.
مرحله 6: ما در اینجا یک گزینه مرحله واحد سیستم داریم. ما به طور کلی واحد آن را بر حسب اینچ می گیریم زیرا وقتی هر مدل دیگری را در پروژه وارد می کنیم، هیچ تغییری در واحد مدل وارداتی ایجاد نمی شود. اکنون Ok را فشار دهید تا واحد تنظیم شود.
مدلسازی ماشین با تری دی مکس
مدلسازی خودرو، دیدی واقع بینانه از طراحی خودروی ما می دهد. بیایید نحوه ایجاد یک مدل ماشین را گام به گام بیاموزیم.
مرحله 1: در نرمافزار 3D max چهار ناحیه کار وجود دارد که عبارتند از نمای بالا، نمای جلو، نمای چپ و آخرین مورد نمای پرسپکتیو است. ما می توانیم هر یک از آنها را برای طراحی مدل شما در هر زمان انتخاب کنیم.
مرحله ۲: اول از همه، ما به طرحی دوبعدی (بلو پرینت) از مدل خودرو برای مدلسازی خودرو نیاز داریم. آن را از اینترنت دانلود کنید، اکنون علامت تیک را روی واحد عمومی در واحد تنظیم شده قرار دهید تا مشکلی از واحدها وجود نداشته باشد.
مرحله 3: اکنون با فشار دادن دکمه G روی صفحهکلید، پلین را از یک پانل مشترک با همان اندازه طرح اولیه از کمربند خارج کنید. سه صفحه عمود بر هم می سازیم. با تنظیم آنها در 90 درجه یک کپی از صفحه ترسیم می شود و آن را 90 درجه می چرخاند. برای دادن 90 درجه، روی نماد چرخش راست کلیک کنید. یک کادر محاوره ای باز می شود که 90 را به عنوان زاویه محور آن صفحه نشان می دهد.
مرحله 4: آن را برای سایر پلان ها تکرار کنید.
مرحله 5: M را فشار دهید تا طرح اولیه را به این صفحه اختصاص دهید. دایره را برای اختصاص طرح در اینجا انتخاب کنید. روی گزینه None tab از تب diffuse کلیک کنید.
مرحله 6: کادر محاورهای باز میشود. روی Bitmap کلیک کنید، ok را با دکمه ok tab این کادر محاوره ای فشار دهید.
مرحله ۷: کادر محاورهای برای انتخاب همه نماهای طرح اولیه باز میشود: نمای بالا، نمای سمت چپ از اینجا یکی یکی.
مرحله 8: اکنون این طرح را در همه صفحات یک به یک اختصاص دهید. در اینجا نحوه اختصاص یک نقشه به پلین را نشان خواهم داد. اول از همه، من یک طرح اولیه نمای بالا را اختصاص می دهم. صفحه بالا را با کلیک بر روی آن انتخاب کنید.
مرحله 9: روی نقشه نمای بالا در کادر ویرایشگر Material کلیک کنید. روی تب انتخاب assign در این کادر کلیک کنید تا یک طرح در این صفحه اختصاص دهید.
مرحله 10: سپس روی Shaded Material در برگه viewport این کادر کلیک کنید.
مراحل مشابهی را برای اعمال دیگری در نماهای طرح انجام دهید.
مرحله ۱۱: اگر طرح اولیه در زاویه مناسبی با پلین قرار ندارد، زاویه آن را مطابق با صفحه تنظیم کنید. من آن را 90 درجه می دهم تا در پلان من تنظیم شود.
مرحله 12: اکنون، همه طرحها را در محور خود مانند من برگردانید.
مرحله 13: اکنون همه طرحها را انتخاب کنید و از دکمه ماوس در هر نقطه از فضای کاری کلیک راست کنید. یک لیست کشویی باز خواهد شد. روی ویژگی شی کلیک کنید.
مرحله 14: دوباره، کادر محاورهای باز میشود، روی کادر Freeze کلیک کنید تا همه طرحها در جای خود ثابت شوند تا مشکلی در مدلسازی ایجاد نشود و علامت کادر گزینه Show frozen in Grey را علامت بزنید. در غیر این صورت، طرح اولیه قابل مشاهده نخواهد بود.
مرحله 15: یک پلان در نمای بالا بگیرید و آن را به پلی تبدیل کنید. برای تبدیل آن به پلی روی پلان کشیده شده کلیک راست کنید. یک لیست کشویی باز می شود، تبدیل به گزینه، و گزینه تبدیل به پلی را در اینجا انتخاب کنید.
مرحله ۱۶: برای درک بهتر، Alt + X را روی صفحهکلید فشار دهید. شفاف به معنای شفاف کردن هواپیما است.
مرحله هفدهم: اکنون از اینجا روی Vertex کلیک کنید و پلان را بر اساس یک طرح اولیه تنظیم کنید و در نمای بالا، من برای تنظیم هواپیما بر اساس یک نقشه، محور را در جهت چپ به راست حرکت میدهم.
مرحله 18: بنابراین باید نقاط محوری را در جهت بالا به پایین حرکت دهید تا شکل صفحه را در نمای چپ ایجاد کنید در غیر این صورت در مدلسازی مشکل ایجاد میکند.
مرحله 19: اکنون یک قطعه در صفحه میدهیم تا بتوان صفحه را منحنی کرد و از اینجا گزینه لبه را انتخاب کرد.
مرحله 20: اکنون روی ناحیه کاری کلیک راست کنید، از اینجا روی گزینه اتصال کلیک کنید.
مرحله ۲۱: اکنون یک بخش از اینجا بدهید.
مرحله ۲۲: به این ترتیب، میتوانید تمام قسمتهای خودرو را طراحی کنید.
نتیجه
یه نگاهی به خودت بنداز، تو نرم افزار تری دی مکس دانش اولیه مدل سازی ماشین رو داری و پایه ات الان مشخصه. با انجام مراحل آموزشی ما می توانید به راحتی هر مدل ماشینی را پس از کمی تمرین روی آن بسازید. اکنون کسب تخصص در این موضوع برای شما کار آسانی می شود.
این راهنمای مدلسازی خودرو در 3ds Max است. در اینجا به نحوه تنظیم واحدها و طراحی مدل ماشین در 3ds max می پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید سایر مقالات مرتبط ما را نیز مرور کنید