نحوه تبدیل احجام به ادیتابل پولی ( convert to editable poly )
برای اجرای دستور convert to editable poly بر روی موضوعات در تری دی مکس می توانید روی موضوع ابتدا سلکت کنید و در ادامه کلیک راست موس را فشار دهید تا پنجره مربوطه برای شما گشوده شود.
در پنجره گشوده شده روی گزینه “convert to” کلیک کنید و در ادامه روی گزینه convert to editable poly کلیک کنید.پس از انتخاب convert to editable poly پنجره تنظیمات editable poly در سمت راست محیط برنامه تری دی مکس باز می شود که از رول آوت ها و ابزار های زیادی تشکیل شده است.
آموزش تب selection در ادیت ابل پولی
همانطور که ملاحظه می کنید دستور convert to editable poly از زیر مجموعه ها و ابزار های زیادی تشکیل شده است که در قالب سربرگ هایی بصورت دسته بندی شده فهرست شده اند.
اولین بخش از تنظیمات convert to editable poly بخش selection است که مفاهیم کلیدی مبحث ادیت پولی را شامل می شود.
سربرگ selection دارای 5 انتخاب گر است که هر کدام روی بخشی از زیر مجموعه های آبجکت سه بعدی کارایی دارند که در ادامه به معرفی انها می پردازیم:
vertex: این گزینه قابلیت انتخاب موضوعات صحنه را بر اساس نقاط ایجاد شده در دوسر پاره خط ها را فعال می کند.کافی است این گزینه انخابگر را فعال کنید تا vertex (نقاط) روی احجام قابل رؤیت و انتخاب شوند و با جابجایی و سایر دستورات فرایند ویرایش روی انها انجام شود.
کلیدمیانبر vertex : برای انتخاب سریع این ابزار کلید 1 را از روی کیبرد فشار دهید.
segment: این گزینه قابلیت انتخاب موضوعات صحنه را بر اساس خطوط اطراف پولیگان ها میسر می کند.با انتخاب این گزینه و رفتن رو موضوع صحنه ، خطوط تشکیل دهنده آن به حالت انتخاب درآمده و قابل ویرایش می شود.
کلیدمیانبر segment: برای انتخاب سریع این ابزار کلید 2 را از روی کیبرد فشار دهید.
Border:این گزینه قابلیت انتخاب موضوعات صحنه در بخش هایی که پولیگانی از حجم حذف شده باشد را فعال می کند.کافی است تا ابزار
Border را انتخاب کنید و روی بخشی که دارای پولیگان حذف شده است بروید و کلید کنید تا سگمنت های بهم پیوسته اطراف پولیگان انتخاب شوند.
کلیدمیانبر Border: برای انتخاب سریع این ابزار کلید 3 را از روی کیبرد فشار دهید.
Polygon: این ابزار سطوح موضوعات صحنه را انتخاب و قابل ویرایش می کند.
کلیدمیانبر Polygon: برای انتخاب سریع این ابزار کلید 4 را از روی کیبرد فشار دهید.
Element: این گزینه تمامی عناصر یک حجم شامل vertex ، segment و Polygon را با هم انتخاب می کند.در صورتیکه در فرایندی نظیر proboolean دو شی در یکدیگر ادغام شده باشند با ابزار انتخاب Element میتوانید به یکباره دو شی ادغام شده را از یکدیگر تفکیک کنید.
کلیدمیانبر Element : برای انتخاب سریع این ابزار کلید 5 را از روی کیبرد فشار دهید.
دقت کنید: جهت تبدیل انتخابهای انجامشده بین سابآبجکتها (sub-object) ها از کلید Ctrl میتوان استفاده نمود. با نگهداشتن کلید Ctrl+Shift از انتخاب خط دوری صرفنظر میکند.
By Vertex: با فعالکردن این تیک تمامی انتخابگر های border و element، segment و Polygon از کار میفتند و تنها بواسطه vertex میتوان ساب آبجکت های آنها را انتخاب کرد.
Ignore Backfacing: در صورت فعالنمودن این تیک در صورت انتخاب دستهای از سابآبجکتها (sub-object) از انتخاب (sub-object) پشتی صرفنظر میکند.
By Angle: امکان انتخاب پلیگانها (Polygon) بر اساس اختلاف زاویۀ امکانپذیر میباشد.قابلیت By Angle تنها در حالت انتخاب بوسیله Polygon فعال می شود و پولیگان هایی که هم زاویه باشند را به روش انتخابگر element بصورت یکپارچه انتخاب می کند.
Shrink: کمکردن محدوده انتخابشده
Grow: گسترش محدودۀ انتخابشده