دستور array در تری دی مکس یکی از قابلیت های بسیار پرکاربرد آن است.با استفاده از این دستور امکان کپیکردن اشیاء همراه با جابهجایی، چرخش و تغییر سایز میسر میشود.توسط این ابزار نیرومند قادر خواهید بود حجم یا شکل مورد نظر خود را در سه بعد تکثیر کنید، بچرخانید و روی آنها کشیدگی ایجاد کنید.برای هر هنر جو تریدی لازم است تا کار با ابزار array در تری دی مکس را فرا بگیرد.طراحی و ترسیم سطوح پارامتریک با کمی خلاقیت و سلیقه توسط این ابزار قدرتمند براحتی انجام می شود.
فعال کردن دستور array در تری دی مکس
برای دسترسی به دستور array در تری دی مکس از سربرگ اصلی به گزینه tools رجوع کنید و از لیست های زیر مجموعه این سربرگ ، روی گزینه array کلیک کنید تا پنجره تنظیمات array در محیط برنامه تری دی مکس گشوده شود.
توضیحات پنجره تنظیمات array
پنجره تنظیمات array در نگاه اول پیچیده به نظر میرسد اما باید بگم کار با پنجره تنظیمات array ساده تر از چیزی است که فکرش را بکنید.هر چند کار با ابزار array ساده است اما اشکال بسیار پیچیده ای نظیر احجام پارامتریک به راحتی توسط دستور array انجام می شود.فهم درست دستور array بعلاوه کمی خلاقیت و دید پارامتریک ، شما را به یک طراح پارامتریک متبهر تبدیل می کند.
پنجره تنظیمات array از چندید بخش (مانند تصویر زیر) تشکیل شده است که در ادامه به تشریح آنها می پردازیم.
1-Incremental X/Y/Z spinners
این قسمت تعیین پارامتر بین یک آبجکت تا آبجکت بعدی را معین میکنند.در صورت وارد کردن اعداد به بخش mowe فاصیه هر کپی تا کپی دیگر بر اساس ناحیه پایوت پوینت سنجیده میشود.
فرایند جابجایی بر اساس تنظیمات واحد اندازه گیره تری دی مکس عمل خواهد کرد.فرایند چرخش در array بر اساس درجه و Scale بر اساس درصد صورت میگیرد.
2- عملگرهای دستور array
array در سه محور x y z سه عملکرد Move ،Rotate و Scale را انجام میدهد.در صورتیکه فلش های سمت چپ به حالت انتخاب درآیند(حالت پیشفرض) تغییرات بر اساس حالت Incremental انجام می شود.اما در صورتیکه فلش های سمت راست به انتخاب شوند تغییرات بر اساس حالت Totals انجام می شود.
Move: تعیین مقدار جابهجایی
Rotate: تعیین مقدار چرخش
Scale: تعیین مقدار تغییر اندازۀ
بیشتر بدانید:” آموزش دستور align در تری دی مکس ”
3- Totals X/Y/Z spinners
این قسمت تعیین پارامتر عمومی را معین میکنند. به عبارت دیگر مقدار کل را دریافت و بر تعداد آبجکتها تقسیم میکند.در صورت وارد کردن اعداد به بخش mowe فاصیه آبجکت اول تا آبجگت آخر بر اساس ناحیه پایوت پوینت سنجیده میشود.
Move: تعیین مقدار جابهجایی
Rotate: تعیین مقدار چرخش
Re-Orient: با غیرفعالکردن این تیک چرخش از بین خواهد رفت.
Scale: تعیین مقدار تغییر اندازۀ
Uniform: با فعالشدن این تیک پارامتر (X) به نیابت پارامترهای دیگر فعال میشود و هر سه پارامتر به یک میزان تغییر میکنند.
4- Type of Object
Copy: نسخۀ کپی از آبجکت گرفته میشود.
Instance: در این حالت تمامی آبجکتها با هم در ارتباط هستند و در صورت تغییر یک آبجکت بقیۀ آبجکت ها هم تغییر میکنند.
Reference: در این حالت آبجکتها با هم در ارتباط هستند اما امکان تغییر آنها بهصورت مستقل هم وجود دارد. اما در صورتی آبجکت (Reference) را تغییر دهیم بر روی تمامی آبجکت اعمال میشود.
5- Array Dimensions
توسط این بخش ابعاد array قابل تنظیم است و میتوان در سه بعد فرایند array را انجام داد.
1D: کپی آبجکت در یک راستا انجام میشود.
Count: تعیین تعداد نسخۀهای کپی
2D: کپی آبجکت در دو راستا انجام میشود.
Count: تعیین تعداد نسخۀهای کپی
X/Y/Z: تعیین محل قرارگیری نسخۀهای کپی
3D: کپی آبجکت در سه راستا انجام میشود.
Count: تعیین تعداد نسخۀهای کپی
X/Y/Z: تعیین محل قرارگیری نسخۀهای کپی
Total in Array: نمایش تعداد کل آبجکتهای تکثیرشده
6- Preview group
Preview: مشاهدۀ پیشنمایش از اشیاء کپی شده
Display as Box: با فعالشدن این تیک جهت پردازش سریع فقط (Bounding Box) آبجکتها را نمایش میدهد.
Reset All Parameters: با زدن بر روی این دکمۀ تمامی پارامترها ریست میشوند.