Autodesk 3ds Max پرکاربردترین برنامه برای ایجاد مدل های سه بعدی، بازی ها و انیمیشن ها است. هنرمندان و توسعه دهندگان سه بعدی به طور گسترده از این برنامه استفاده می کنند. اساساً تری دی مکس در صنعت بازی و سرگرمی برای ویرایش و ایجاد آثار هنری سه بعدی استفاده می شود. یکی از مفیدترین کاربردهای آموزش تری دی مکس در معماری ، طراحی معماری داخای ، طراحی کابینت آشپزخانه مدرن و کلاسیک ، طراحی نمای ساختمان ، طراحی ایجاد فضای سبز در تری دی مکس و … است.
نقشه ها و مدل های معماری به کاربر کمک می کند تا طراحی و چشم انداز پروژه را تعیین کند. برخی از معماران از اتوکد برای چنین نقشههایی استفاده میکنند، جایی که 2d نیز در مقیاس بزرگتری درگیر است. ما حتی میتوانیم نقاشیهای دو بعدی خود را به 3D max وارد کنیم و در خود برنامه روی آنها کار کنیم. با 3D max کاربر می تواند اشیا را ایجاد، بافت، رندر و نورپردازی کند و نتایج دلخواه را ببیند.
چگونه از تری دی مکس در معماری استفاده کنیم؟
کاربرد تری دی مکس در معماری چیست؟
ایجاد مدل ها و نقشه ها در Max در مقایسه با اتوکد متفاوت است. این برنامه دارای چهار نمای به نام های: چپ، جلو، بالا و پرسپکتیو (سه بعدی) است. از آنجایی که تری دی مکس کاملاً یک برنامه سه بعدی است، از ابزارها و عملکردهای مختلفی برای همین برنامه پشتیبانی می کند.
ما ابتدایی های استاندارد برای ایجاد اشکال و اشیاء ساده داریم و می توان آنها را با تبدیل آنها به چند ضلعی و سطوح قابل ویرایش ویرایش کرد.
در حین ایجاد معماری بیرونی و داخلی، از این اولیهها استفاده میکنیم و سپس آنها را به سطوح Polygon، Mesh، Patch یا NURBS مناسب تبدیل میکنیم تا شکلها و طرحهای مختلفی را از آنها ویرایش و ایجاد کنیم. پس از اتمام قسمت ایجاد، برای اضافه کردن مواد به پروژه و سپس ارائه Lightning به صحنه حرکت می کنیم. در نهایت از Renderer برای رندر صحنه خود و نمایش خروجی ها استفاده می کنیم.
تری دی مکس یک روش رندر پیش فرض به نام رندرscan line دارد. در حالی که موتور های رندر دیگری نظیر ویری و کرونه به عنوان افزونه میتوانند به امکانات تری دی مکس اضافه شوند.معروف ترین و مهم ترین موتور رندر V-Ray است که به رندر صحنه ها بدون خطا کمک می کند.
آموزش تری دی مکس معماری
مرحله 1: یک کادر همانطور که در تصویر نشان داده شده است ایجاد کنید.
مرحله ۲: روی کادر کلیک راست کنید و روی CONVERT TO > EDITABLE POLY کلیک کنید.
مرحله 3: به محض اینکه کادر به پلی قابل ویرایش تبدیل شد، روی تب MODIFY کلیک کنید تا تنظیمات کادر را ببینید.
مرحله 4: روی چند ضلعی از منوی EDITABLE POLY کلیک کنید و بالاترین چند ضلعی کادر را انتخاب کنید.
مرحله 5: کلیک راست کرده و INSET را انتخاب کنید.
- همانطور که در تصویر نشان داده شده است.
مرحله 6: در ادامه آموزش تری دی مکس معماری ، کلیک راست کرده و EXTRUDE را انتخاب کنید و همانطور که در تصویر نشان داده شده است کادر را به سمت پایین فشار دهید.
مرحله 7: چهار چند ضلعی را همانطور که در تصویر نشان داده شده است انتخاب کنید و آنها را به سمت پایین اکسترود کنید.
مرحله 8: لبه ها را همانطور که در تصویر نشان داده شده است انتخاب کنید و روی CONNECT کلیک کنید تا پلی بین این دو ایجاد کنید.
مرحله 9: لبه های جانبی را انتخاب کنید و آنها را به هم وصل کنید و چند ضلعی بیرونی را بردارید تا دری ایجاد کنید، همانطور که در تصویر نشان داده شده است.
مرحله 10: برای ایجاد پنجره ، چند ضلعی را همانطور که در اسکرین شات نشان داده شده است انتخاب کنید و همان طور که در صفحه نمایش داده شده است، آن را وارد کنید.
مرحله 11: همانطور که در تصویر نشان داده شده است، چند ضلعی را حذف کنید.
مرحله ۱۲: لبهها را وصل کنید و یک پل ایجاد کنید، همانطور که در تصویر نشان داده شده است.
مرحله 13: کادر دیگری ایجاد کنید و آن را در بالای خانه حرکت دهید، همانطور که در تصویر نشان داده شده است.
مرحله ۱۴: پس از قرار دادن جعبه، همان را به Editable Poly تبدیل کنید.
مرحله 15: لبه ها را انتخاب کنید و همانطور که در تصویر نشان داده شده است، آنها را به هم وصل کنید.
مرحله 16: همانطور که در تصویر نشان داده شده است، لبه ایجاد شده را به سمت بالا حرکت دهید.
مرحله 17: چند ضلعی پایین کادر تازه ایجاد شده را انتخاب کنید و آن را به داخل وارد کنید.
مرحله 18: همانطور که در تصویر نشان داده شده است، Polygon Inset را اکسترود کنید.
مرحله 19: خانه آماده است، همانطور که در تصویر نشان داده شده است.
این یک مثال آسان برای نشان دادن آموزش تری دی مکس در معماری با ابزارها و عملکردهای موجود در برنامه 3D Max است. برنامه تری دی مکس نرم افزاری وسیع و قدرتمند است که به کاربر کمک می کند تا با بیش از یک روش و استفاده از ابزارهای بی نهایت، مدل های معماری را ایجاد و طراحی کند. در این مثال متوجه شدیم که بیشتر از ابزارهای Connect، Extrude و Inset برای ایجاد چند ضلعی و لبه ها استفاده می شود. تنها با استفاده از این ابزارها، ما می توانیم یک صحنه داخلی کامل ایجاد کنیم و سپس مواد را به آن اضافه کنیم.
یادگیری این تکنیک ها زمانی که اراده کنید آموزش تری دی مکس در معماری را فرا بگیرید کار چندان دشواری نیست. ما در مکس اموز آموزش های رایگان تری دی مکس و دوره های آموزشی را تدراک دیده ایم که قادر باشید بصورت حرفه ای در این بازار ثروت ساز مشغول به فعالیت شوید.
جمع بندی و نتیجه گیری
این راهنمای آموزش تری دی مکس در معماری است. در اینجا به نحوه ایجاد یک خانه ساده با استفاده از ابزارهای اساسی در برنامه 3D Max می پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید سایر مقالات مرتبط ما را نیز مرور کنید